Algemeen19.08.2010

Lancering Facebook Places


Lancering Facebook Places

Tijdens een nachtelijke livestreaming werd de langverwachte location- based service van Facebook gelanceerd. Het moet een databank worden van al onze mooiste en leukste ervaringen.

CEO Mark Zuckerberg vertelt dat ze met Facebook Places 3 doelen willen bereiken:

Mensen helpen te delen waar ze zich bevinden, zien wie er zich rond jou bevind, wat er rondom jou gebeurt en nieuwe dingen laten ontdekken.

Vriend of vijand ?

Facebook heeft zich laten inspireren door andere location- based services zoals Gowalla en Foursquare. En nodigde ze dan ook uit om te komen spreken over de toekomst van hun product en de eventuele samenwerking. Zowel bij Gowalla als bij Yelp integreren ze Facebook in hun service. Zo kunnen ook foto’s, commentaren  op de Facebook news-feed gepubliceerd worden. Foursquare heeft nog geen concrete toekomstplannen. Maar kijkt wel uit naar hoe ze innovatieve functies aan hun service kunnen toevoegen. Bovenop de huidige check-ins, badges en mayorships.

Features

Het is niet de bedoeling om je locatie te delen met heel de wereld. Wel om te delen met je vrienden. Hierdoor worden de Facebook Place Pages zo belangrijk. Dit is een lijst me de geschiedenis van een welbepaalde plaats (venue).Elke Place Page bevat foto’s commentaren en news-feeds. Wat perspectieven opent voor KMO’s. Zelfs klantenrelatie management kan hierdoor gaan veranderen. Het zal mogelijk zijn elkaar in te checken en te taggen. Wat ongetwijfeld voor privacy discussies zal zorgen. Ook voor marketeers zal dit stof tot nadenken zijn. Want men zal consumenten anders moeten benaderen.

500 miljoen gebruikers?

Voorlopig zal het alleen voor de Verenigde Staten beschikbaar zijn. Wat toch een teleurstelling is en tegen de verwachtingen in. De mobiele applicatie draait alleen nog maar op de Iphone. Maar Facebook liet weten dat het voor de andere besturingssystemen ook beschikbaar zal zijn. Maar België zal nog moeten wachten om deze nieuwigheid uit te testen.

Het is een boeiende start van een nieuwe industrie. Maar Facebook heeft alvast een stevige basis neergezet. Nu hangt het af hoe de markt zal reageren op het product, voordat er aanpassingen of uitbreidingen aangebracht worden. Toch zijn er nog enkele onduidelijkheden: wat met het privacy beleid, zijn er extra advertentie producten aan de dienst gekoppeld en vooral wie neemt er de macht in de Location- based industrie?