Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Naar
aanleiding van een rapport rond de kracht van productdivergentie
-producteigenschappen worden opgedeeld in afzonderlijke producten- versus
convergentie -producteigenschappen van verschillende producten worden
samengevoegd in één product- voerde BizBuilders een verkennend onderzoek uit
binnen de markt van de mobiele telefoons. Deze markt wordt gekenmerkt door een
trend naar convergentie vanuit de producentzijde. Uit het onderzoek kwamen een
aantal interessante vaststellingen naar boven die een nieuwe blik werpen op de
markt.
1. Onontbeerlijke en overbodige functies
– De meest onontbeerlijke functies op
mobiele telefoons zijn de belfunctie en sms’en. Sms’en wordt niet unaniem als onontbeerlijk beschouwd: 3% vindt die
functie overbodig.
– Bijna 3/4 van de ondervraagden
gebruiken hun gsm ook al eens als wekker en vinden die functie noodzakelijk.
– In tegenstelling tot de algemene
trend in marketing vindt minder dan de helft van de ondervraagden de
camerafunctie en de mogelijkheid om muziek te beluisteren niet noodzakelijk. De
fotofunctie is voor meer dan 1 op 3 zelfs totaal overbodig. Meer dan 4 op 10
vinden de muziekfunctie overbodig.
– 3 op 5 ondervraagden vindt spelletjes
overbodig. Vooral jongeren onder 25 jaar vinden spelletjes onontbeerlijk.
– Het onderzoek bracht ook aan het
licht dat mensen boven de 60 bellen niet noodzakelijk een onontbeerlijke
functie vinden op een mobiele telefoon. Ze gebruiken de toestellen om zelf
bereikbaar te zijn maar niet noodzakelijk om anderen op te bellen.
Detailtabel:
Onontbeerlijk Overbodig
1. Bellen 100,0% 0,0%
2. SMS 96,4% 3,0%
3. Wekker 73,0% 21,6%
4. Rekenmachine 49,7% 32,9%
5. Camera 44,9% 37,1%
6. Muziek 40,1% 44,3%
7. Notities 36,5% 47,3%
8. Spelletjes 23,9% 60,5%
9. Internet 22,7% 63,5%
10. GPS 17,4% 68,9%
(Het
verschil tussen het aantal respondenten dat de functie onontbeerlijk vindt en het
aantal dat de functie overbodig vindt, wordt gevormd door diegenen die de
functie een ‘nice to have’ vonden.)
2. Merktrouw
– De helft van de ondervraagden had een
gsm van Nokia, een kwart eentje van Samsung en 9% een Sony-Ericcson. Slechts 4%
had een iPhone.
– 91% van de Nokia-eigenaars verklaart
dat hun volgende toestel ook een Nokia zal zijn. Van de Samsung-eigenaars
verklaarde 77,8% dat hun volgende toestel van hetzelfde merk zal zijn.
– 7% van de ondervraagden heeft geen
specifieke merkvoorkeur.
3. GSM op het nachtkastje
– 68,3% van de ondervraagden laat hun
gsm ’s nachts hoorbaar aanstaan.
– 11,4 % van de ondervraagden zou een
nachtelijke stoeipartij onderbreken om de gsm te beantwoorden.
Opzet onderzoek
– Het onderzoek gebeurde in de week van
6 tot 12 april a.d.h.v. straatinterviews in Gent, Brussel en Luik op een staal
van 300 respondenten, gelijk verdeeld over de drie steden. De respondenten
waren tussen 15 en 60 jaar oud. 46% van de ondervraagden waren mannen en 54%
waren vrouwen.