Algemeen22.04.2009

Verkopen voorspellen via Google


Verkopen voorspellen via Google

Internetdata
kunnen helpen bepaalde economische statistieken te voorspellen
vooraleer die beschikbaar worden. Dat zegt Hal Varian, professor
economie aan de universiteit van Californië en toevallig ook Chief
Economist bij internetzoekmachine Google. Samen met zijn collega bij
Google, Hyunyoung Choi, onderzocht hij de verschillen in frequentie
waarmee mensen bepaalde termen via Google opzoeken en kwamen ze tot de
conclusie dat die verschillen de nauwkeurigheid van voorspellende
economische modellen kunnen verbeteren.

Normaal worden dit soort cijfers -bijvoorbeeld de verkoop van
wagens- slechts maandelijks door nationale statistiekenbureaus
vrijgegeven. Google Trends daarentegen – de tool die de ingebrachte
zoektermen per land in kaart brengt – wordt dagelijks ge-updated.
Veranderingen in consumentengedrag kunnen dus worden voorspeld
vooraleer officiële cijfers worden vrijgegeven.

De onderzoekers geven als voorbeeld de verkopen van SUV’s (grafiek)
in de VS. Wie de verkopen van deze wagens wilde voorspellen aan de hand
van Google Trends-data kwam gemiddeld 18% dichter bij het uiteindelijke
resultaat uit dan voorspellende modellen die geen beroep op deze data
deden. Wie de zoekterm ‘Hong Kong’ analyseert, ingebracht in landen als
de VS, Groot-Brittannië, Australië en Indië, zal een goede voorspelling
kunen maken van het aantal toeristen uit deze landen die binnenkort in
de voormalige Engelse kolonie zullen landen.

Toch zijn er nog barsten in de theorie. De onderzoekers geven toe
dat wie de verkoop van huizen wil voorspellen dat nauwkeuriger zal
kunnen doen aan de hand van de zoekterm ‘vastgoedmakelaar’ dan met de
term ‘hypotheek’.

Maar alles wat de kristallen bol voorlopig transparanter maakt is welkom.

[Gebaseerd op: The Economist]