Algemeen27.10.2008

87% van omzet searchadvertenties belandt bij Google


87% van omzet searchadvertenties belandt bij Google

Tot
voor kort leek het nauwelijks een opdracht om advertentiebudgetten voor
internet te rond te krijgen. Sommige analysten strooiden zelfs het
verhaal rond dat de online advertentiemarkt immuun zou blijven voor een
eventuele recessie, omdat geld uit de kranten- en televisiemarkt
ogenschijnlijk onverminderd naar het internet bleef stromen.

Maar ondertussen wordt het steeds duidelijker dat ook het internet
in de klappen van de financiële crisis zal delen. Hoewel de budgetten
voor internetreclame blijven groeien zijn ze de laatste maanden
gedaald. Groot-Brittannië, de absolute voorloper op het vlak van
internetreclame, zag in de eerste zes maanden van 2008 de
displayreclame-uitgaven op het net zelfs met 13,5% afnemen tot 497
miljoen dollar. In Groot-Brittannië wordt tot 20% van al het
reclamegeld op internet gespendeerd, dat is meer dan in eender welk
ander land ter wereld. De uitgaven zijn er ongeveer even groot als in
Duitsland, Italië en Frankrijk samen.

Wie onaantastbaar lijkt is Google. In de eerste zes maanden van dit
jaar werd in Groot-Brittannië 58% van alle internetreclame in search
geïnvesteerd. Van dat geld kwam 87% bij Google terecht, aldus
onderzoeksbureau PriceWaterhouseCoopers.

Ondertussen spelen reclamebureaus op veilig en wordt opnieuw meer
geld besteed aan traditionele ‘tried-and-true’-reclame in de gedrukte
media en op televisie. Eerder dan geld in te zetten op videoreclame op
internet, kiezen marketingmanagers voor bewezen formaten met een grote
audiëntie. Televisie en print, dus. En terwijl Google zijn
machtspositie uitbouwt duiken de eerste tekenen op dat de ‘long
tail’-nichesites het moeilijk krijgen. Adbrite, een online reclameregie
met basis in San Francisco die talrijke nichesites in portefeuille
heeft, moest eerder deze week 40 mensen ontslaan.

[International Herald Tribune]