Aanval van Microsoft en News Corp op Google

Vorig artikel Volgend artikel

Aanval van Microsoft en News Corp op Google

Vorige week toonde Microsoft al concrete belangstelling voor de content van uitgevers die niet meer in Google News willen. Volgens de Financial Times hebben Microsoft en Rupert Murdoch van News Corp(oration) nu plannen om Google serieus te dwarsbomen. Microsoft zou News Corp daarbij betalen om het aanbod van zijn nieuwssites te indexeren.

De onderhandelingen zitten evenwel in een vroeg stadium, maar het initiatief zou komen van News Corp. Microsoft zou ook andere belangrijke online nieuwsbronnen benaderen om hen te overhalen hun content te ontgooglen.

Contentafscherming
Sommige krantenuitgevers vinden dat Google misbruik van hun publicaties maakt omdat het content steelt en gratis beschikbaar stelt via Google News. Microsoft van haar kant probeert al langer om marktaandeel te winnen voor zijn vernieuwde zoekmachine Bing in vergelijking met concurrent Google. Hierbij zou Microsoft enerzijds uitgevers die boos zijn op Google een voorkeurspositie in zoekmachine Bing "geven". En anderzijds zou Microsoft zich ook strikt gaan houden aan het Automated Content Access Protocol (ACAP), een protocol (gelanceerd eind november 2007) waarmee uitgevers zelf kunnen bepalen wie welke krantencontent kan zien en indexeren én voor hoe lang.

Volgens ICT-blog TechCrunch zou Microsoft nu ook 100.000 Britse pond ter beschikking stellen voor de verdere ontwikkeling van het ACAP.

Indien deze plannen doorgang vinden, betekent dat goed nieuws voor de krantensector, die voor het eerst vergoed worden voor de content die ze ter beschikking stellen van de zoekmachines. Minder goed nieuws voor de nieuwsgierige lezer die niet alleen offline, maar ook online centjes moet gaan neerleggen voor online content.

Creatiever in de nieuwe wereld
Op lange termijn moeten de uitgevers zich gaan aanpassen door naast de klassieke advertenties een ander verdienmodel te kiezen om hun grote kwalitatieve redacties te kunnen onderhouden. Zeker nu de verkoop van de abonnementen terugloopt. Ik vind het positief dat de uitgevers nadenken over hun plaats in de nieuwe wereld, maar ik denk dat ze nog creatiever moeten zijn. Ze moeten zeker niet wanhopen, maar zichzelf opnieuw gaan uitvinden.

Ze moeten de gemeenschap helpen om het nieuws te organiseren. Daar ligt hun nieuwe rol die veel breder wordt. Niet meer alleen zelf content creëren, maar ook mensen helpen om te vinden wat ze zoeken. Het zijn immers niet enkel de journalisten meer die informatie creëren, vandaag leveren ook lezers en surfers hun bijdrage.

En wederom bewijst Bing dat het nog maar weinig begrepen heeft van de nieuwe economie!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies