Algemeen20.11.2010

Adobe Digital Publishing Suite


Adobe Digital Publishing Suite

De overstap van Print naar Web was voor veel uitgevers een minder succesvolle stap.  De identiteit die zij heel gemakkelijk in een magazine naar voor kunnen schuiven gaat vaak verloren in de beperkingen die het web hen oplegt.  Met de komst van de tablets is dit verleden tijd.  Want de leeservaring op een tablet is grote mate de zelfde als in een fysiek magazine.  Om aan de noden van de uitgevers te voldoen heeft Adobe nu de Digital Publishing Suite (in bèta) uitgebracht.

Dpsuite_diagram_760x305

Authoring

Het principe van de Digital Publishing Suite is zeer eenvoudig.  Als uitgever maak je nog steeds jouw magazines in het vertrouwde Adobe InDesign.  Uiteraard moet je hierbij de nieuwe mogelijkheden in het achterhoofd houden.  Zo kan je gebruik maken van interactieve inhoud en moet je ook rekening houden met staande en liggende formaten.

Door de nauwe integratie met HTML5 is het zelfs mogelijk van inhoud actief te laten flowen binnen een pagina, wat problemen met verschillende form-factors moet oplossen.

De keuze om nog steeds gebruik te maken van de bestaande tools en workflows creeërt voor de uitgevers geen barrière waardoor de overstap naar digitale magazines een minimale impact heeft.  Daarom ook dat de publishing suite ook te integreren is met reeds bestaande workflows.d

 

Adobe Digital Publishing Suite

In een volgende stap ga je dan je document voorbereiden om te publiceren naar een digitale versie.  Hierbij ga je na een test-fase alles samenvoegen in een package met een daaraan gekoppelde content viewer.  Deze content viewer is een “programma” dat je toelaat om het document met zijn interactieve functies op elk device te bekijken.  Afhankelijk van het device ga je een ander type content viewer kiezen.  Op deze manier ben je niet gebonden aan de beperkingen die het device je oplegt.

In een volgende fase ga je gebruik maken van de distributiedienst en betalingsdienst van Adobe.  Deze geeft je de mogelijkheid om in meerdere marketplaces te posten zonder dat dit afzonderlijk moet gebeuren.  Een duidelijke workflow maakt het zeer eenvoudig om jouw magazine naar een zo breed mogelijk publiek te pushen.

Met behulp van de ingebouwde analytische functies van Omniture kan je daarna zeer uitgebreide gebruiksstatistieken raadplegen waardoor je jouw magazine kan optimaliseren naar het lezerspubliek. (Als 99% het magazine in landscape leest is het misschien niet nodig om nog in portrait aan te leveren, …)  Hierdoor wordt het ook veel interessanter om adverteerders effectief value-for-money te bieden.

 

Viewing

De Adobe Content Viewer kan eenvoudigweg gepersonaliseerd worden voor elk magazine of voor de uitgever.  Op die manier krijgt de lezer nooit de indruk dat hij te maken heeft met een bepaalde software.  Zo hebben Wired Magazine en The New Yorker van Condé Nast en Marta Stewart Living van Omnimedia reeds gekozen voor Adobe.  En toch krijg je nooit de indruk dat hier een bepaalde leverancier van software achter zit.

 

Zelf proberen?

De tools zijn beschikbaar in Adobe Labs en voor uitgevers is er het prerelease programma

Wil je nog meer weten over de Digital Publishing Suite, neem ook hier een kijkje of ga op zoek naar filmpjes op Adobe TV

 

Volgende stap?

Is de volgende stap misschien een gepersonaliseerd magazine of een magazine waarin de advertenties gebasseerd zijn op mijn gebruikersprofiel?  De toekomst ziet er alvast zeer interessant uit.

 

Showcases

Wired Magazine

Martha Stewart Living