Algemeen22.10.2008

Advertentie-oorlog Microsoft-Apple ontaardt


Advertentie-oorlog Microsoft-Apple ontaardt

In het
begin was het nog leuk, de manier waarop Apple de draak stak met Microsoft, in
zijn “I am a PC” filmpjes, en de manier waarop Microsoft daarop
antwoordde met een dure campagne, die eigenlijk het hele woord
“Vista” niet in de mond nam, maar die wel sympathie wekte voor het
merk, en zeker en vast een viraal effect had. Na twee filmpjes werden de advertenties
van Microsoft met de komiek Steinfeld afgevoerd, om vervangen te worden door
een ander concept, waarin gewone mensen reclame maakten voor Vista. Apple heeft
nu zijn antwoord klaar op die advertenties, en het moet gezegd worden: echt
leuk is het niet meer

De filmpjes
zijn overduidelijk: in het eerste
filmpje
wordt een man getoond die een stapel geld verdeelt tussen
“adverteren” of “Vista verbeteren”, waarbij het merendeel
van het geld naar adverteren gaat. Dit filmpje is natuurlijk een steek op
Microsoft dat 300 miljoen dollar uitgetrokken had voor de reclamecampagne met
Steinfeld, geld dat volgens Apple dus beter besteed had geweest aan het
opkalefateren van het OS zelf.

Een tweede
filmpje vertoont pc’s met een zoemer, die telkens een zoemgeluid produceert
wanneer het woord “Vista” uitgesproken wordt. En daarmee wordt
natuurlijk de draak gestoken met het feit dat Microsoft in de reclamecampagne
het woord Vista zelfs niet vermeldt…

Maar
waarnemers wijzen er toch fijntjes op dat het niet aan Apple is om Microsoft te
verwijten dat het geld besteedt aan advertenties in plaats van aan het OS zelf,
en zeker en vast niet in een advertentie waarvoor Apple ongetwijfeld toch ook
het nodige geld heeft moeten neertellen… Kortom: de oorlog met de advertenties
dreigt stilaan te ontaarden, en het lijkt tijd dat de beide partijen niet
langer meer de ander in een slecht daglicht zetten, en in plaats daarvan zelf
de goede eigenschappen van hun respectievelijke producten wat in het zonnetje
zetten. Saai, maar misschien wel informatief naar de gebruikers toe…  

[Netties.be]