Adverteren via Bing: interessant of niet?

Vorig artikel Volgend artikel

Adverteren via Bing: interessant of niet?

Meer dan 90% van de Belgen die zoekt via een zoekmachine gebruikt Google. Is het dan nog wel nodig om je website af te stemmen op andere zoekmachines, zoals Bing? Bing is de opvolger van Microsoft Live Search en heeft in België een erg bescheiden marktaandeel.

 

Midden mei 2009 werd Bing, de vernieuwde zoekmachine van Microsoft, officieel gelanceerd. De Nederlandstalige versie werd een maand later geboren. Door de forse promotiecampagne steeg Bing lichtjes in populariteit. Alhoewel er geen concrete cijfers zijn, wordt het marktaandeel van Bing in België momenteel geschat op ongeveer 2%.
Het blijft speculeren.

 

Een terugkerende vraag bij klanten is of het nu de moeite loont om ook op Bing te adverteren. Ik heb reeds enkele advertenties op Bing staan.
Ziehier mijn prille bedenkingen:

 

Onduidelijk advertentieplatform

Vooralsnog moet je je nog wenden tot Yahoo! Search Marketing om te kunnen adverteren op Bing. Jouw advertenties worden dan getoond binnen het uitgebreide Yahoo! netwerk van partners, maar het is erg verwarrend omdat er nergens een duidelijke splitsing is waar jouw advertenties precies vertoond worden. Tevens is er geen onderscheid tussen België en Nederland. En dàt is er wel degelijk.

 

Hoogstwaarschijnlijk zal Microsoft binnen afzienbare tijd (vermoedelijk in 2011) voor de Belgische markt overschakelen op hun eigen MSN AdCenter.

 

Minder concurrentie betekent lagere kosten

Doordat de concurrentie op Bing in België lager is dan bij Google, zijn de klikkosten vaak ook lager. Dit biedt kansen. Toch is het belangrijk om rekening te houden met je doelgroep. Ook zoekmachines hebben hun eigen publiek. De helft van de zoekopdrachten van Bing komt immers via de (onlangs opgefriste) MSN portaalsite waar Bing volledig geïntegreerd is in alle onderdelen.

 

Meer exposure

Nog maar weinig Belgische ondernemingen adverteren op Bing. Zij die het wel doen genieten van meer exposure met een hoge doorklikratio tot gevolg.

 

Het is belangrijk om veel te experimenteren. Daarom ben ik ook benieuwd naar meer bedenkingen, ervaringen, verzuchtingen en advies.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies