Bedrijven beïnvloeden discussies op internet met cyberteams

Vorig artikel Volgend artikel

Bedrijven beïnvloeden discussies op internet met cyberteams

Professionele cyberteams speuren in opdracht van bedrijven of personen het internet af, om zich te mengen in discussies over hun opdrachtgever. Steeds meer consumenten nemen een aankoopbeslissing op basis van beoordelingen van een product op internet. Voor bedrijven is het daarom van belang om op blogs en fora een goede reputatie te hebben.

Mobiele telefoonprovider Vodafone heeft een team van zes mensen die de hele dag internetfora en blogs afspeuren, op zoek naar klachten of opmerkingen over Vodafone. Bij gegronde klachten reageren zij op de berichten en helpen de klanten verder. Bij onterechte beschuldigingen klaren zij de lucht. Steeds meer bedrijven zorgen dat zij aanwezig zijn op internet, om reacties, klachten en beschuldigingen op te speuren. Het Nederlandse bedrijf WebRep Associates zoekt in opdracht van bedrijven zonder eigen webteam het internet af, op zoek naar schadelijke informatie.

De medewerkers plaatsen ook positieve beoordelingen over merken of producten van opdrachtgevers. Daarbij maken zij altijd hun identiteit bekend, maar er zijn ook bedrijven die anoniem discussies beïnvloeden. In Amerika hebben verschillende presidentskandidaten te maken gehad met nepfora, waar anonymi onjuiste informatie verstrekten.

[Bron: Internediar - MDWeekly]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies