Gisteren kondigde de Belgische webwinkel Azur aan
dat het die andere Belgische webwinkel Proxis overnam. Proxis werd halverwege de jaren 90 gelanceerd als pionier in het Belgische online mediawinkellandschap (in handen van Club). Samen vormen ze nu de grootste online Belgische online mediawinkel.
Vorige week gaf een derde online mediawinkel Mediadis aan sinds kort als
Free Record Shop te opereren.
Mediadis startte begin jaren 2000 onder de naam “DVDZone2.be” en
spitste zich later toe op de online verkoop van muziek en videogames.
Een verandering die niet echt als een verrassing mag gezien worden
gezien de geschiedenis van het bedrijf. “Mediadis was voor de helft
eigendom van Sonica, ook eigenaar van de winkelketen Extrazone,” aldus
Jean-Noël Chamart, oprichter van de website die de boot verliet in april
2009. “Toen Free Record Shop een paar maanden later het failliete
Extrazone overnam, viel ook Mediadis in haar portemonnee.”
Deze
samensmelting is waarschijnlijk geen toeval. Naast de economische
crisis wordt de Belgische e-commerce ook geconfronteerd met een
toenemende druk van buitenlandse spelers die hun pijlen steeds meer
beginnen te richten op ons grondgebied. Zo heeft Bol.com onlangs zijn
cataloog aangepast aan de smaken van zo’n 25.000 Vlamingen die
regelmatig een bezoekje brachten aan de website. Van Franstalige zijde
bieden giganten zoals Amazon.fr of Pixmania nu heel competitieve
verzendingskosten aan voor zijn Belgische klanten. Beiden maken gebruik
van de diensten van Kiala voor de levering van pakketten in boekhandels
of benzinestations. Kiala biedt een grotere flexibiliteit dan te werken
met de traditionele transportwijze (via de Belgische post).