Belgische vrouwen gamen graag

Vorig artikel Volgend artikel

Belgische vrouwen gamen graag

Meisjes gamen graag, maar games zijn te weinig op hen afgestemd. Dit is één van de conclusies van het onderzoek naar de gamegewoonten en -voorkeuren van meisjes gevoerd door Lotte Vermeulen, studente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent. In het kader van haar masterproef ging ze bij 983 gamers na welke eigenschappen van games specifiek meisjes aantrekken.

Games zijn afgestemd op mannen?!

De rol van vrouwen in de gamewereld beperkt zich niet tot die van aantrekkelijk gamepersonage of supporter van mannelijke gamers. Vrouwelijke gamers spelen gemiddeld 8 uur per week en worden een steeds belangrijkere doelgroep. Toch spelen mannelijke gamers nog steeds ruim dubbel zo lang (17 uur per week). Een mogelijke verklaring hiervoor is dat games als boys' toys worden gezien en dat de meeste games zijn afgestemd op de interesses van mannen.

Voorkeur voor eenvoudige games

Vrouwen willen, in tegenstelling tot mannen, dat een game logisch en eenvoudig in elkaar zit. Het is belangrijk dat het controlepaneel eenvoudig te hanteren is en dat er geen ingewikkelde toetsencombinaties moeten worden gemaakt. De gameregels moeten duidelijk zijn en de uitdaging haalbaar. Wanneer de bediening van een game zichzelf niet onmiddellijk uitwijst, geven vrouwen het spel al snel op. Zij zijn minder bereid om veel tijd op te offeren om een game onder de knie te krijgen en kiezen dan ook eerder voor korte en simpele games. Anderzijds geeft meer dan de helft van de gamesters aan dat ze graag meer tijd zou hebben om hun hobby uit te oefenen.

Vrouwen willen controle

Een belangrijke motivatie om te gamen bij vrouwen is de mogelijkheid om vrij te rond te zwerven in een gamewereld en zelf opdrachten te kiezen. Zo houden vrouwen ervan om mooie en rijke omgevingen te verkennen en hebben ze een voorkeur voor gamewerelden in scherpe en heldere kleuren in plaats van sombere settings. Onder verkennen wordt ook het uitvoeren van nevenactiviteiten (side-quests) verstaan. Opdrachtjes of extra functies die het spel boeiender maken maar geen invloed hebben op de uitkomst, vallen erg in de smaak bij vrouwen.

Sociaal contact in een game is de minst belangrijke motivatie voor vrouwen om te spelen. Naast vrijheid en controle, zijn uitdaging, prestatie en immersie (de figuurlijke onderdompeling in het spel) elementen die vrouwen wel sterk aantrekken. Opmerkelijk is ook dat het communiceren en spelen met anderen in games juist de belangrijkste drijfveer voor mannen is om te gamen. Dit wijst erop dat vrouwen en mannen vertrekken vanuit sterk verschillende beweegredenenom te spelen.

Is je interesse gewekt? Lees dan zeker het hele verslag op de website van de universiteit van Gent.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies