Algemeen18.07.2008

Betekenis van hoog aantal online vermeldingen verschilt


Betekenis van hoog aantal online vermeldingen verschilt

Sommige merken worden vaker op websites genoemd dan andere.
Dat heeft minder met de populariteit van het merk zelf te maken dan met de
productcategorie. Veel meer consumenten hebben iets te melden over een
high-tech product dan over een wasmiddel. Terwijl in een bepaalde week Google
in het Verenigd Koninkrijk 11.622 keer werd vermeld, was dat bij Persil slechts
11 keer. Merken als Sony, Nokia, BMW, Porsche en Jaguar scoorden allemaal boven
de 1.000 vermeldingen.

>Wat bovengenoemd profiel van brand buzz precies betekent is
niet altijd duidelijk. Genereren bepaalde merken nu eenmaal meer buzz dan
andere of dragen liefhebbers van deze merken vaker bij aan discussies?
High-tech en entertainment creëren meer buzz dan alledaagse producten, maar er
is ook sprake van nuanceverschillen. Zo is het de vraag of het chocolademerk
Cadbury er met zijn 168 vermeldingen goed aan doet veel aandacht te schenken
aan online sociale media. Als de stelling luidt dat luxe merken meer aandacht
trekken, hebben Harrods met 77 vermeldingen, Dom Perignon met 38 en Moët &
Chandon met 2 een probleem.

Wellicht wordt het belang van discussies op sociale media
overdreven en is de groep consumenten die eraan meedoet klein en weinig
representatief. Buiten de eigen groep leest misschien niemand hun bijdragen.

[bron: Marketing Week]