Complexiteit blijft zoekmachinereclame hinderen

Vorig artikel Volgend artikel

Complexiteit blijft zoekmachinereclame hinderen

Over drie jaar zal in betaalde zoekreclame een bedrag van meer dan 26,8 miljard dollar worden geïnvesteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Jupiter Research. Er wordt echter aan toegevoegd dat vooral de grootste bedrijven moeilijkheden ondervinden om hun campagnes te beheren. Uit het onderzoek blijkt immers dat 92 procent van de grote marketeers hun bestedingen aan zoekreclame met gemiddeld 22 procent zouden opdrijven indien er een aantal hindernissen op het gebied van technologie en management zouden weggewerkt worden.

Problemen zijn vooral het gebrek aan personeel om deze campagnes te coördineren, twijfels over de return-on-investment en het behalen van financiële doelstellingen, de moeilijkheden om de efficiëntie van de campagnes tegenover het management aan te tonen en een gebrek aan instrumenten om grootschalige campagnes op te zetten. Uit het onderzoek is gebleken dat 85 procent van de marketeers aanvoert dat het management van betaalde zoekreclame complexer wordt. Volgens 44 procent is het opzetten van een zoekreclame-campagne ingewikkelder dan het leiden van een politieke verkiezingscampagne.

De onderzoekers stelden vast dat 78 procent van de respondenten van mening is dat het beheer van omvangrijke lijsten met sleutelwoorden bijzonder omslachtig is. Daarnaast zegt 69 procent dat de bestaande toepassingen niet robuust genoeg zijn voor hun noden, terwijl 59 procent van mening is op dit ogenblik te weinig personeel te hebben om campagnes met betaalde zoekopdrachten op te zetten. "Toch blijft zoekmarketing voor veel marketeers een topprioriteit," aldus Jupiter. Bijna 80 procent van de marketeers verhoogt elk jaar zijn budget voor zoekmarketing.

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies