Algemeen22.10.2008

Google onderzoekt wie invloed heeft op sociale netwerken


Google onderzoekt wie invloed heeft op sociale netwerken

Google
heeft een patent aangevraagd op een technologie waarmee ze de meest
invloedrijke mensen op sociale netwerken willen ranken. Hoewel er nog
niet veel details bekend zijn zou het systeem op een vergelijkbare
manier werken als Google Pagerank.

Business Week schrijft dat dit idee bij Google is geboren uit de tegenvallende
samenwerking met MySpace. In 2006 is Google een deal ter waarde van
$900 miljoen aangegaan met MySpace, waarmee ze voor 3 jaar rechten
hebben verkregen om advertenties binnen het sociale netwerk te
plaatsen. Met de ontwikkeling van de eerder genoemde technologie wil
Google meer geld aan sociale netwerken gaan verdienen.

Hoe werkt het? Om te bepalen hoe invloedrijk iemand is binnen
sociale netwerken zal de nieuwe technologie naar verschillende zaken
kijken. Hoeveel connecties heeft iemand? Hoe vaak post iemand iets op
de profiel pagina van een ander en vice versa? Hoe veel mensen hebben
de video bekeken die de persoon heeft gepost? “Google search displays
Web pages with the highest influence—it makes
complete sense for them to extend this to online communities and
people,” aldus Jeremiah Owyang, analyst bij Forrester Research.