Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Over drie jaar zal in betaalde zoekreclame een bedrag van meer dan 26,8
miljard dollar worden geïnvesteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van
het bureau Jupiter Research. Er wordt echter aan toegevoegd dat vooral
de grootste bedrijven moeilijkheden ondervinden om hun campagnes te
beheren. Uit het onderzoek blijkt immers dat 92 procent van de grote
marketeers hun bestedingen aan zoekreclame met gemiddeld 22 procent
zouden opdrijven indien er een aantal hindernissen op het gebied van
technologie en management zouden weggewerkt worden.
Problemen
zijn vooral het gebrek aan personeel om deze campagnes te coördineren,
twijfels over de return-on-investment en het behalen van financiële
doelstellingen, de moeilijkheden om de efficiëntie van de campagnes
tegenover het management aan te tonen en een gebrek aan instrumenten om
grootschalige campagnes op te zetten. Uit het onderzoek is gebleken dat
85 procent van de marketeers aanvoert dat het management van betaalde
zoekreclame complexer wordt. Volgens 44 procent is het opzetten van een
zoekreclame-campagne ingewikkelder dan het leiden van een politieke
verkiezingscampagne.
De onderzoekers stelden vast dat 78 procent
van de respondenten van mening is dat het beheer van omvangrijke
lijsten met sleutelwoorden bijzonder omslachtig is. Daarnaast zegt 69
procent dat de bestaande toepassingen niet robuust genoeg zijn voor hun
noden, terwijl 59 procent van mening is op dit ogenblik te weinig
personeel te hebben om campagnes met betaalde zoekopdrachten op te
zetten. “Toch blijft zoekmarketing voor veel marketeers een
topprioriteit,” aldus Jupiter. Bijna 80 procent van de marketeers
verhoogt elk jaar zijn budget voor zoekmarketing.
[Managing 21]