Computergames maken jongeren niet asociaal

Vorig artikel Volgend artikel

Computergames maken jongeren niet asociaal

Het spelen van computerspelletjes maakt jongeren niet eenzaam, maar juist socialer. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Internet onder Amerikaanse jongeren tussen twaalf en zeventien jaar. Volgens het onderzoek gamen slechts weinig jongeren in hun eentje. Driekwart van de ondervraagde jongeren gaf aan regelmatig af te spreken met vrienden om samen te spelen of online met anderen te gamen. Zelfs bij jongeren die iedere dag achter de computer zitten, zijn er volgens de onderzoekers geen noemenswaardige sociale problemen geconstateerd.

"Volgens het onderzoek is het tevens een misvatting om te denken dat computerspellen volledig losstaan van het echte leven," aldus BBC News. "Meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor games waarbij nadenken over morele en ethische kwesties wordt gestimuleerd. Daarnaast zijn ook spelletjes over sociale kwesties en de inrichting van een land of stad populair. Vooral titels als 'Food Force' en 'Darfur Is Dying' vinden gretig aftrek." Volgens de onderzoekers zijn games voor jongeren vaak een kennismaking met wereldproblemen en het begin van een politieke betrokkenheid.

Uit het onderzoek blijkt dat 99 procent van de jongens en 94 procent van de meisjes geregeld een computerspel spelen. Onder de populairste titels bevinden zich Guitar Hero, Halo 3, Solitaire en Dance Dance Revolution. De meeste tieners spelen een brede waaier van games. Eén op de drie jongeren speelt ook games die bedoeld zijn voor een volwassen publiek. "We raden ouders dan ook aan te volgen welke games hun kinderen spelen en te zoeken naar games die hun kinderen maatschappelijk relevante ervaringen oplevert," aldus het Pew Internet.

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies