Algemeen22.09.2008

Computergames maken jongeren niet asociaal


Computergames maken jongeren niet asociaal

Het spelen van computerspelletjes maakt jongeren niet eenzaam, maar
juist socialer. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Internet onder
Amerikaanse jongeren tussen twaalf en zeventien jaar. Volgens het
onderzoek gamen slechts weinig jongeren in hun eentje. Driekwart van de
ondervraagde jongeren gaf aan regelmatig af te spreken met vrienden om
samen te spelen of online met anderen te gamen. Zelfs bij jongeren die
iedere dag achter de computer zitten, zijn er volgens de onderzoekers
geen noemenswaardige sociale problemen geconstateerd.

“Volgens
het onderzoek is het tevens een misvatting om te denken dat
computerspellen volledig losstaan van het echte leven,” aldus BBC News.
“Meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor games waarbij
nadenken over morele en ethische kwesties wordt gestimuleerd. Daarnaast
zijn ook spelletjes over sociale kwesties en de inrichting van een land
of stad populair. Vooral titels als ‘Food Force’ en ‘Darfur Is Dying’
vinden gretig aftrek.” Volgens de onderzoekers zijn games voor jongeren
vaak een kennismaking met wereldproblemen en het begin van een
politieke betrokkenheid.

Uit het onderzoek blijkt dat 99 procent
van de jongens en 94 procent van de meisjes geregeld een computerspel
spelen. Onder de populairste titels bevinden zich Guitar Hero, Halo 3,
Solitaire en Dance Dance Revolution. De meeste tieners spelen een brede
waaier van games. Eén op de drie jongeren speelt ook games die bedoeld
zijn voor een volwassen publiek. “We raden ouders dan ook aan te volgen
welke games hun kinderen spelen en te zoeken naar games die hun
kinderen maatschappelijk relevante ervaringen oplevert,” aldus het Pew
Internet.

[Bron: Managing 21]