De noodzaak van de Digitale Transformatie

De noodzaak van de Digitale Transformatie

Opiniestuk

Vorig artikel Volgend artikel

Gastartikel geschreven door Rogier Noort (LinkedIn & Twitter)

Onze maatschappij heeft net één van de grootste shifts ooit achter de rug. Deze shift is het gevolg van de zogenaamde vierde industriële revolutie.

De digitale transformatie die momenteel plaatsvindt is de belichamen van deze industriële revolutie.

Header_ARCADE_0000

Wat is de Digitale Transformatie?

Volgens Capgemini Consulting; “het gebruik van technologie om de resultaten en het bereik van bedrijven radicaal te verbeteren”.

Dat is nogal een sterke uitspraak, en een uitspraak om serieus te nemen.

Het gaat dus niet alleen om het gebruik van het Internet en/of sociale media (het bereik van bedrijven), maar ook om de uiteindelijke commerciële prestaties van het bedrijf (de resultaten).

Bedrijven als Bosch, Microsoft Nederland en HotelCo (zoals beschreven in het bovengenoemde rapport) zijn al druk bezig met deze transformatie. Zij zien de noodzaak van aanpassing en verandering.

Bosch is inmiddels al ruim 3 jaar druk bezig, en oogt nog eens 7 jaar bezig te zijn met de transformatie. En over het algemeen wordt de druk op bedrijven om te transformeren hoger en hoger. En hier praten we over fundamentele aanpassing die effect hebben op het hele bedrijf. De veranderingen worden dan ook niet gezien als een project, maar als een duurzame voorbereiding op de toekomst.

“The Future of Work” is inmiddels dan ook een achterhaalde term, en wordt met name gebruikt om moeilijke beslissingen voor ons uit te schuiven. Het gaat om ‘het werken van nu’, de toekomst gaat over het voorbestaan van het bedrijf.

Waarom zo snel?

De smartphone, tablets, sociale netwerken, zelfs selfies, bepalen, onder andere, het gedrag van de mens in onze huidige maatschappij.

Waar voorheen grote industriële veranderingen plaatsvonden binnen het bedrijf, beginnen deze nu in de huiskamer (en brengen medewerkers deze mee naar het werk).

Dit betekent dat bedrijven niet meer leidend zijn in de veranderingen die plaatsvinden in onze maatschappij, maar dat het gaat om het individu. Dit individu bepaalt het gedrag van bedrijven en hoe zij zich bewegen in onze nieuwe digitale wereld.

Het is dan ook zo dat bedrijven zich moeten aanpassen aan de tijd, en niet meer dat bedrijven de tijd van aanpassing bepalen.

Vroeger

Gedurende de jaren 90 waren filosofieën voor het samenwerken en meer productief zijn aan de orde van de dag. Al sinds de jaren 60 worden er boeken geschreven over hoe we beter met elkaar kunnen samenwerken binnen een zakelijke omgeving.

De grote uitdaging in die tijd was het gedachtegoed van mensen te veranderen op een manier die niet conform was met hun manier van denken. De maatschappelijke cultuur kwam redelijk overeen met de bedrijfscultuur.

De man was de baas thuis, de vrouw zorgde voor de kinderen, en iedereen deed wat er gezegd werd. Natuurlijk was dit niet overal het geval, er waren ook bedrijven die niet zo'n strikte hiërarchie erop na hielden, maar deze waren (en zijn nog steeds) uitzonderlijk.

Kort gezegd, de mentaliteit voor de veranderingen die werden voorgesteld, was simpelweg niet van deze tijd. De maatschappij zelf was er nog niet klaar voor.

Ook de technologie die men gebruikte was niet geschikt om dit gedrag te ondersteunen. De manier van communiceren bleef een one-way street en de informatie werd gecontroleerd door hogerhand, of door een afdeling, meestal HR.

Nu

Met de opkomst van de sociale netwerken is de manier van communiceren tussen mensen structureel veranderd. Deze fundamentele wijziging is niet meer terug te draaien en kan alleen maar verder evalueren.

Het idee dat mensen alleen foto's van eten en katten willen delen is een misconceptie die alleen gebruikt wordt door mensen, of leiders, die niet deel willen uitmaken van deze evolutie. De vraag; “waarom zou ik aan zoiets triviaals mee doen”, is er eentje die geworteld is in onwetendheid en in vele gevallen angst (het opgeven van controle).

De technologie zoals die nu bestaat stelt ons in staat informatie te creëren en te delen met een snelheid die nog nooit eerder voor kwam. Het is dan niet ook niet alleen de hoeveelheid content die gecreëerd wordt (video's en foto's en tekst5), maar ook de manier waarop het gedeeld wordt, en de snelheid van beschikbaarheid wat het verschil maakt.

Convergentie

En nu in de 21ste eeuw komen de filosofieën van de afgelopen 40 à 50 jaar samen met een maatschappelijke verandering welke door technologie gedreven wordt. Ook dit gebeurt met een snelheid die tot nu toe ongekend is.

Dit geldt voor veranderingen in technologie, de maatschappij, de economie en voor onze cultuur. Alles is met elkaar verbonden, alles wordt geglobaliseerd, en alle informatie is over het algemeen direct beschikbaar.

Wanneer men zegt dat Twitter sneller is dan een aardbeving dan is dat waar.

Wanneer bedrijf X nu een probleem constateert en deze met een 20-eeuwse mentaliteit probeert op te lossen, dan is dit een significante uitdaging. Het bedrijf kan waarschijnlijk alleen maar reageren op situaties wanneer ze al lang voorbij zijn. Laat staan problemen anticiperen.

Wanneer klanten verwachten dat je een dialoog aangaat via Sociale Media, dan heeft het geen zin iets te melden in een persbericht via e-mail.

De digitale transformatie kan een bedrijf in staat stellen om deze problemen en uitdagingen te overkomen. Dit kan door meer coöperatief personeel hebben, door kortere communicatielijnen te hebben, of door flexibele oplossing te kunnen bieden op de werkplek. Ook een meer open cultuur waar voorstellen voor verbetering met open armen worden ontvangen kan een significante bijdragen leveren.

Mensen

Nu moet gezegd worden dat de bovengenoemde veranderingen niet per se digitaal zijn, sterker nog, het digitale gedeelte van deze transformatie bestaat alleen maar uit gereedschappen/tools om de transformatie te ondersteunen. Waar het uiteindelijk op neerkomt is het gedrag van mensen, de mentaliteit van de cultuur binnen het bedrijf naar een hoger vlakte brengen.

Door te praten met experts die binnen bedrijven deze verandering initiëren en doorvoeren werd mij bevestigd dat menselijk gedrag uiteindelijk de doorslaggevende factor is (The Digital Transformation Age podcast).

De werkelijke barrières voor het bereiken van een digitale transformatie (m.a.w. succesvol aanpassen naar de nieuwe tijd) zijn dan ook interne politiek, de bedrijfscultuur en de structuur binnen het bedrijf. Zonder deze aan te pakken zal je nooit verder komen dan alleen het kopen, en hebben van leuke gadgets (o.a. software en tablets), en niet in staat zijn fundamenteel veranderingen door te doorvoeren.

Synergie

De manier van samenwerken en van informatie delen wordt ondersteund door de digitale tools die momenteel beschikbaar zijn. Het gedrag van personeel, zoals het meenemen van eigen apparaten, wordt gedreven door deze technologische ontwikkelingen.

Dit betekent drie dingen;
1) personeel heeft een steeds groter wordende behoefte werk in te delen zoals het hun uitkomt.
2) personeel heeft meer en meer de behoefte om informatie te delen in plaats van voor zichzelf te houden, en raakt sneller en sneller gewend om dit ook daadwerkelijk te doen.
3) wanneer het bedrijf de technologische mogelijkheden ter beschikking stelt aan het personeel om dit gedrag te stimuleren zal het daar de vruchten van plukken.

Het is dan ook het samenkomen van factoren die een bedrijf in staat stelt succesvol te zijn en het voortbestaan kan zekerstellen.

Het aanschaffen van een Enterprise Social Network (Yammer, Jive, IBM Connect) is zinloos zonder een gedreven adoptie. Het veranderen van een bedrijfscultuur is zinloos zonder de ondersteunende moderne communicatiemiddelen (hoewel het elimineren van traditioneel limiterende communicatiemiddelen zoals e-mail onderlinge communicatie kan bevorderen).

Tot Slot

Een volledige succesvolle transformatie is een fundamentele verandering in (hoogst waarschijnlijk) alle aspecten van het bedrijf. Dit is een angstig vooruitzicht en vergt veel van het huidige leiderschap. Maar, diegene die hieraan toegeven, die open staan voor het positieve, zullen de voordelen terugvinden op manieren die ze niet hadden kunnen bedenken.

Het personeel binnen een bedrijf moet de drijvende kracht zijn van het bedrijf, en door het bieden van vertrouwen en flexibiliteit zal de betrokkenheid van de medewerker naar nieuwe hoogten stijgen.

De Digitale Transformatie lijkt een nieuw buzz-word, een coole uitdrukking binnen het consultant jargon, maar het is meer dan dat. Het zal bepalen welke bedrijven de lange termijn zullen overleven, en welke zullen breken onder het verouderde gedachtengoed.

Als je hier nu nog over moet nadenken, dan heb je al een achterstand.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies