Algemeen03.10.2008

De teloorgang van de Amerikaanse innovatie


De teloorgang van de Amerikaanse innovatie

De VS, ooit geroemd voor hun voorsprong op het vlak van innovatie, hebben de
laatste jaren ook daar een vertraging laten optekenen. Een van de redenen is
dat de hedendaagse Amerikaanse start-ups meer geïnteresseerd lijken in een
snelle overname door een groot bedrijf, eerder dan in het op de markt brengen
van nieuwe en originele producten, schrijft Marketwatch.com

Deze gewijzigde prioriteit kwam duidelijk aan het licht tijdens twee recente
tech-conferenties vorige maand, toen volop start-ups werden gepromoot die het
volgende ‘ik ook’-product aan de bezoekers tentoonstelden; zaken die
hoofdzakelijk verbeterde versies waren van bestaande producten en ideeën.

Eén daarvan is Birdpost: een sociaal netwerk voor vogelspotters, dat
traditionele netwerking software combineert met sattelite mapping technology. Fantatstisch,
vooral als je van vogels houdt, maar amper concurrentie voor Facebook.

Nog eentje was Blahgirls.com, een bedrijf dat financieel wordt gesteund door
acteur Ashton Kutcher. De site toont foto’s van beroemdheden, vergezeld van
gore roddel  en commentaren. Dat lijkt
erg leuk, maar revolutionair is het allerminst.

De Amerikaanse economie werd
lang gedomineerd door moedige mensen die buiten het vierkantje wisten te
denken. Die tijd lijkt nu ook voorbij.