Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
“De
meeste gebruikers van sociale netwerken hebben veel tijd maar weinig
geld. Bij professionelen is het precies andersom.” Dat zegt Reid
Hoffman, de oprichter van LinkedIn. Het succes van websites die sociale
netwerking promoten staat buiten kijf. Bij het uitbreken van een
financiële crisis wordt er nog intenser gebruik gemaakt van deze op
professionelen gerichte media. CV’s worden massaal bijgewerkt voor het
geval dat er naar een andere job zou moeten uitgekeken worden.
De meest bekende zijn LinkedIn en Xing, respectievelijk van
Amerikaanse en Duitse origine en goed voor respectievelijk 29 en 6.5
miljoen leden. In tegenstelling tot niet-professionele sociale
netwerken zoals Facebook en MySpace zijn de twee eersten winstgevend:
professionals en head hunters aarzelen niet om financieel bij te dragen
als zij daar voordeel bij hebben.
LinkedIn richt zich vooral op de Engelstalige internationale markt
met enkel een Spaanse variant, terwijl Xing in 16 talen optreedt,
inclusief het Mandarijns, en meer oog heeft voor culturele verschillen
die belangrijk kunnen zijn bij het zakendoen.
Er is natuurlijk concurrentie op komst: FaceBook zou zich meer op de
professionele markt kunnen begeven en ook grote kranten nemen
netwerkinitiatieven op hun websites. De zuivere professionele
netwerksites zullen het echter goed blijven doen.