Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In
1864 – in volle Amerikaanse Burgeroorlog- meldde zich in het Pershuis
van New York City een jonge boodschapper met een persbericht van de
Associated Press. Daarin stond dat president Abraham Lincoln 400.000
bijkomende manschappen zou opvorderen om de Noordelijke staten -ook wel
de ‘Union’ genoemd- aan het front te versterken. Het bericht arriveerde
op een delicaat moment: het was twee uur ’s ochtends. De
avondredacteurs waren al vertrokken, de weinige nog aanwezige
verantwoordelijken durfden het niet aan om dit slechte nieuws -het
Unieleger verkeerde blijkbaar in moeilijkheden, dus de prijs van het
goud zou nu snel de hoogte ingaan- nog in de al drukklare krant mee te
nemen. Toch hapten twee kranten toe, want de informatie leek van
waarde. En dat was ze ook. Vooral voor de twee journalisten uit
Brooklyn die het ganse verhaal hadden verzonnen. Die wisten maar al te
goed hoe ze nepnieuws in de krant konden krijgen. En hoewel ze ruim op
voorhand al goud hadden ingekocht werd het duo snel gevat.
Wat is de waarde van informatie? ‘Een krant is goed om de vis en de patattenschillen van morgen in te draaien,’ zei ex-VRT-baas Tony Mary daar graag over. Maar op de DNA 2009 (Digital
News Affairs)-conferentie die begin deze maand in Brussel werd
georganiseerd ging men toch iets dieper op de materie in.
De media zijn getroebleerd en beleven hun scherpste crisis sinds het
ontstaan van de drukkunst: adverteerders vertrekken naar internet,
reclameverkopen lopen terug als gevolg van de recessie en het
businessmodel op internet blijkt dodelijk. Als gevolg daarvan gooien
kranten en magazines hun ‘te dure’ journalisten massaal op straat ,
worden fotografen opgezegd en lijkt de kans dat er in 2015 nog drie
kwaliteitskranten overblijven in Vlaanderen onbestaande. Want steeds
meer kranten komen in moeilijkheden door de conflicterende modellen van
print en internet. Zowel De Tijd (17%) als De Standaard (9%) halen
slechts een fractie van hun inkomsten uit het web, ondanks dat ze
maandelijks kunnen rekenen op respectievelijk meer dan 1 en 2 miljoen
unieke bezoekers.