Algemeen25.10.2009

DMF09 : Do’s and don’ts voor online contest


DMF09 : Do’s and don’ts voor online contest

Waarom zou een oldschool online contest nog werken anno 2009? Je kunt altijd meer te weten komen. Zoals tijdens Digital Marketing First om 14u in zaal 1 met duidelijke antwoorden bij monde van Gerda Van Damme (Dreammachine), voorheen werkzaam bij MSN (Microsoft) en The Web Factory.

 

Gerda Van Damme was duidelijk. Ook in de huidige web 2.0 omgeving blijft een online contest een belangrijk kanaal om nieuwe bezoekers aan te trekken of om de loyaliteit van je bestaande klanten te versterken. Dus, ja, online contest werkt vandaag zeker nog omdat :

 

  • Het zit gewoon in onze genen ingebakken
  • Iedereen houdt (nog steeds) van spelletjes en winnen
  • 50% van de online bevolking in de VS speelt maandelijks mee met een contest
  • Games behoren tot de topapplicaties op Facebook
  • Het tijdloze “gratis” blijft een toverwoord

 

Progress comes from sharing

Heerlijk ook hoe Gerda Van Damme haar opgedane ervaringen openlijk en in een gangbare taal met haar publiek deelde via concrete tips en cases. Ik noteerde alvast de volgende learnings :

 

  • Bannering is de beste manier om een online contest te promoten
  • Vraag niet te veel inspanning van je bezoekers (maak er geen kruistocht van)
  • Een contest moet niet per se viraal zijn
  • Spreid je prijzen goed: beter eenmaal per week, dan dagelijks
  • Déjà-entendu, maar daarom niet minder waar: luister goed naar je publiek en doe er iets mee
  • Niet de contest met de grootste prijs levert per definitie de beste contest op
  • Hoe hoger de prijs, hoe hoger de kans op fraude en deelnemers zijn vaak verfijnde valsspelers
  • Elke contest is verschillend en vraagt om een andere aanpak
  • Let op de kleine letters van de wet en doe hiervoor beroep op specialisten (niet je agency)

 

Ik apprecieerde de open houding van Gerda Van Damme en haar presentatie bruiste van de do’s and don’ts, zoals aangekondigd in de titel.