Algemeen17.07.2008

‘Droef einde voor eBay’


'Droef einde voor eBay'

Nu
eBay een contract heeft gesloten met Buy.com, een van Amerika’s
grootste virtuele warenhuizen, lijken de dagen van bieden en
overtroeven op de online veilingsite geteld. Buy.com heeft sinds het
begin van dit jaar al meer dan vijf miljoen producten via eBay
verkocht. En dat gebeurde niet via het veilingmodel. Buy.com betaalt
evenmin de commissie die de gewone, kleine handelaren betalen om hun
waren via de website te slijten.

Die kleine handelaar is niet te spreken over de zet. Sinds Buy.com
aan boord kwam zagen sommigen onder hen tot tweederde van hun omzet
verdwijnen. ‘Het management van eBay heeft niet in de gaten dat het overal in het land levens verwoest’, aldus een anonieme klager.

Maar het management van de onlineveiling lijkt er bewust voor te
hebben gekozen om te evolueren naar een gewone webwinkel, waar
consumenten steeds meer kunnen kopen zonder het zenuwslopende spel van
bieden en overtroeven.

Internetwinkel Amazon.com verkocht in het eerste kwartaal van 2008
zo’n 37% meer door de verkoop van producten voor een vaste prijs. En
het lijkt er steeds meer op dat ook eBay die kant op wil, want
veilingen leveren het internetbedrijf uit San José niet de groei op
waarop vooral de aandeelhouders azen. eBay verkoopt voorlopig nog zo’n
58 procent van het aanbod via veilingen. Maar dat leverde het bedrijf
dit jaar slechts 14 % meer omzet op.

Toen topman John Donahoe in januari een nieuwe tariefstructuur
invoerde die nadeliger uitvalt voor kleinere handelaren, werd een begin
gemaakt met de ‘amazonisering’ van het bedrijf . De overeenkomst met
Buy.com bevestigt enkel Donahoe’s toekomstvisie. ‘Het is een droef einde van wat ooit een warm en gezellig verhaal uit Silicon Valley was‘, constateerde een internetanalist deze week in The New York Times. ‘eBay zorgt er nu eerst voor zijn aandeelhouders, dan pas voor zijn klanten‘. (via Dag.nl)