Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Merken die zeer geliefd zijn en veel
trouwe fans hebben, hebben vrijwel allemaal gemeen dat zij emoties op weten te
wekken. Als consumenten emotioneel gehecht raken aan een merk zullen zij het er
graag over willen hebben en hun ervaringen willen delen. Zulke lievelingsmerken
zijn bijvoorbeeld Apple, Zara en bepaalde biermerken. Vraag een liefhebber naar
zijn ervaringen met Apple en hij kan er uren over vertellen.
Meestal gaat het daarbij om het
verhaal dat het merk omringt en dat het tot leven wekt. Drie facetten van
geliefde merken dragen bij aan dit verhaal. Ten eerste stijl; niet schoonheid
per se, maar een soort zelftrouwen dat het merk een eigen identiteit geeft.
Voorbeelden zijn Red Bull, Tic Tac en Heinz Ketchup. Verder zijn er de rituelen
die betrokken zijn bij het gebruik van het merk. Een speciaal glas voor Leffe
bier, altijd het deksel van een bekertje Danone yoghurt aflikken, merkschoenen
alleen bij speciale gelegenheden dragen, het zijn allemaal rituelen die bij een
specifiek product horen.
Ten slotte komt er een bepaald soort
verering kijken bij een gelief merk. Nike en jongeren illustreren deze
interactie. Sneakers zijn voor deze doelgroep een lifestyle-statement.
[Bron : Admap – MDWeekly]