Algemeen27.11.2008

Europese markt raakt doordrongen van manga


Europese markt raakt doordrongen van manga

De
schare fans van manga en anime in Europa groeit gestaag, voor een deel
onder invloed van speelkaartenfabrikanten en de film- en
game-industrie. De Europese markt zal steeds verder doordrongen raken
van de Japanse tekenstijl, doordat jongeren die zich erin hebben
verdiept de stijl toepassen in hun werk.

In de jaren `90 had
manga, de Japanse tekenstijl voor comics, in Europa een slecht imago
door het geweld en de obscure seks in de verhalen. Anime, tekenfilms in
Japanse stijl, werden eind jaren `90 in Europa erg populair bij
kinderen. Beide genres hebben in de afgelopen jaren een ander imago
gekregen. De Japanse manga is sterk vervrouwelijkt. De helden zijn
antihelden, met problemen en twijfels. Verschillende series kennen
schattige maar strenge hoofdfiguren.

Deze schattige figuurtjes
beïnvloeden de mode, met grote gekleurde kledingstukken met vrolijke
motieven. Echte liefhebbers van manga en anime in Japan kleden zich in
de stijl van de animefiguren. Deze stijl is een belangrijke
inspiratiebron voor stilisten en modeontwerpers. Veel Europese jongeren
die zich hebben verdiept in manga en anime zullen zich ontpoppen als
contentproviders en vormgevers en de stijl zal in hun werk zichtbaar
zijn.

[bron: Eye]