Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Emirates en
Air France-KLM, de twee luchtvaartmaatschappijen die de afgelopen maanden
hebben geëxperimenteerd met het gebruik van gsm’s op hun vluchten, hebben de
eerste resultaten van deze proeven bekendgemaakt. En die zijn ‘uiterst positief’,
want beide zijn overtuigd van het businessmodel. Volgens Emirates zou zowat een
op twee passagiers van de mogelijkheid om te bellen hebben gebruik gemaakt. Sms
blijkt de meest populaire toepassing te zijn, terwijl de gemiddelde duur van de
gevoerde gesprekken rond de tweeënhalve minuut ligt. De meeste gesprekken
worden gevoerd tijdens dagvluchten, op nachtvluchten werd amper gebeld.
Volgens Air
France heeft 80% van de reizigers te kennen gegeven in de toekomst van de
mogelijkheid om te bellen gebruik te willen maken. Op een gewone vlucht werden zowat 100
sms-berichten verstuurd en ontvangen en werd zo’n 10 megabyte aan gegevens
verzonden door een dozijn Blackberry-gebruikers.
Luchtvaartmaatschappijen
zouden plannen hebben om zowat $ 2,5 (€ 1,7) aan te rekenen per minuut en $ 0,5
(33 eurocent) per sms. In Europa zouden naast Air France-KLM, ook Ryanair, TAP
Portugal en bmi het verst gevorderd zijn met de voorbereidingen om de beldienst
snel operationeel te maken. (foto)