Algemeen17.08.2009

Facebook als Hub voor Social Media


Facebook als Hub voor Social Media

Ik heb me vorige week al verbaasd dat de acquisitie van Friendfeed door Facebook niet wordt
gezien als iets dat behoorlijk impact kan hebben op alles wat we Social
Media
plegen te noemen.Datzelfde kun je zeggen met de lancering van realtime
Search door Facebook welke een directe aanval is op de realtime zoekfunctie van
Twitter. In het artikel refereer
ik ook aan feit dat het bizar is dat accounts op Friendfeed in veel gevallen
ook de Tweets van Twitter doorsluizen.

En dat laatste is
een trend. Eigenlijk kun je bijna alles aan elkaar knopen en maakt het
niet meer echt uit waar je je begeeft op de vele Social Media sites. In
veel gevallen kun je Tweets, blogposts, foto’s, video’s en je dagelijkse
updates allemaal binnen het account volgen. Friendfeed biedt je al deze mogelijkheden
dus is het slechts een kwestie van tijd voordat je alle denkbare feeds ook op Facebook zult gaan tegenkomen.

In dat geval
wordt Facebook daarmee steeds meer een Hub voor je gehele digitale Sociale
leven de zg. “One Stop Shop” en goed nieuws, de gehele wereld kijkt mee. Met
Facebook Connect worden velen al helemaal blij omdat het voorkomt dat je
telkens op al die verschillende sites moet inloggen. De laatste cijfers geven
aan dat inmiddels al meer dan 15.000 websites zijn aangesloten.

Facebook heeft een sterk argument door je comments die je achterlaat op de
aangesloten websites weer te tonen binnen je profiel welke weer door anderen
kunnen worden bekeken. Uiteindelijk komt straks alles tezamen op die ene site,
Facebook, en zo kan een relatief kleine acquisitie van Friendfeed leiden tot
een dominante positie in de online Wereld.

Google lijkt de
enige die gelijke plannen heeft met hun dominantie op het gebied van Search,
GMail, iGoogle en die andere 73 diensten. Ze zijn wellicht nog niet helemaal te
vergelijken tenzij Google nu eens eindelijk Twitter overneemt. In de Washington
Post stond een mooie zin daarover “It’s as classic an American struggle
as Pepsi vs. Coke”
.