Algemeen23.07.2008

‘Facebook Connect’ moet voor nieuw élan zorgen


'Facebook Connect' moet voor nieuw élan zorgen

Mark Zuckerberg, de 24-jarige CEO en stichter van Facebook,
zal vandaag op de tweede jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie in San Francisco
een nieuwe technologie voorstellen, die de naam ‘Facebook Connect’ meekrijgt. Dankzij
die technologie kunnen gebruikers van Facebook hun identiteit koppelen aan
andere websites. Dat geeft Facebookleden de mogelijkheid om ook op andere sites,
die compatibel zijn met de nieuwe technologie,  persoonlijke informatie
achter te laten
zoals bijvoorbeeld hun profiel, hun vriendenlijst en foto’s,
evenals de groepen tot dewelke ze behoren.

Toch blijkt een belangrijk gedeelte van de Web
2.0-internetbedrijven er nog altijd niet in te slagen om zijn
financiële beloften waar te maken
, ondanks de belangrijke veranderingen die
ze wisten te realiseren in het online gedrag.  Belangrijke investeringen die de afgelopen
jaren in Web 2.0-initiatieven werden gemaakt omvatten de sociale netwerken
Facebook ($ 300 miljoen) en Ning ($ 104 miljoen), Slide, een site die bezoekers
toelaat online slideshows te genereren ($ 50 miljoen) en Joost, de videosite
van Skype-oprichter Niklas Zennström ($ 45 miljoen).

Zelfs Facbook lijkt ondertussen wat van zijn glans kwijt. Uit
cijfers van de technologie mediagroep O’Reilly Media, blijkt dat het aantal
mensen dat wekelijks actief op Facebook aan de slag gaat in afgelopen maanden
is afgenomen, ondanks dat in dezelfde tijdsspanne het aantal applicaties op
Facebook is toegenomen. Zelfs de ‘early adopters’ lijken steeds meer gecharmeerd
door nieuwe initiatieven als Twitter en FriendFeed.

Toch blijft Facebook een kolossale site. Onlangs werd
Myspace voorbijgestoken wat het aantal gebruikers betreft en de site blijft
nog steeds een van de snelst groeiende op het ganse web.

Facebook hoopt dit jaar meer dan $ 350 miljoen aan omzet te
genereren, meer dan dubbel zoveel als de $ 150 miljoen van een jaar geleden. Zuckerberg
heeft ondertussen ook Sheryl Sandberg van Google binnengehaald  teneinde vaart
te zetten achter het vinden van een sluitend businessmodel.(foto:(CC) Brian Solis, www.briansolis.com, bub.blicio.us)

[Bron: Financial Times]