Facebook in een pak

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook in een pak

"De meeste gebruikers van sociale netwerken hebben veel tijd maar weinig geld. Bij professionelen is het precies andersom." Dat zegt Reid Hoffman, de oprichter van LinkedIn. Het succes van websites die sociale netwerking promoten staat buiten kijf. Bij het uitbreken van een financiële crisis wordt er nog intenser gebruik gemaakt van deze op professionelen gerichte media. CV's worden massaal bijgewerkt voor het geval dat er naar een andere job zou moeten uitgekeken worden.

De meest bekende zijn LinkedIn en Xing, respectievelijk van Amerikaanse en Duitse origine en goed voor respectievelijk 29 en 6.5 miljoen leden. In tegenstelling tot niet-professionele sociale netwerken zoals Facebook en MySpace zijn de twee eersten winstgevend: professionals en head hunters aarzelen niet om financieel bij te dragen als zij daar voordeel bij hebben.

LinkedIn richt zich vooral op de Engelstalige internationale markt met enkel een Spaanse variant, terwijl Xing in 16 talen optreedt, inclusief het Mandarijns, en meer oog heeft voor culturele verschillen die belangrijk kunnen zijn bij het zakendoen.

Er is natuurlijk concurrentie op komst: FaceBook zou zich meer op de professionele markt kunnen begeven en ook grote kranten nemen netwerkinitiatieven op hun websites. De zuivere professionele netwerksites zullen het echter goed blijven doen.

[The Economist]

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies