Algemeen21.10.2010

Flanders DC’s Creativity Forum: Randi Zuckerberg (Facebook)


Flanders DC's Creativity Forum: Randi Zuckerberg (Facebook)

Momenteel gaat al enkele uren in Antwerpen het FlandersDC Creativity Forum door voor iedereen met een gezonde interesse voor creativiteit. Enkele memorabele wereldvrouwen als Randi (zus van Mark) Zuckerberg (Facebook), Susan Blackmore (docente psychologie, schrijfster, TED2008), Susan Greenfield
(een van ’s werelds meest invloedrijke vrouwen) en Dr. Jane McGonical (gamedesigner-/researcher) kwamen al aan bod. Geen ticket kunnen bemachtigen? Beetje bij beetje probeer ik de keynotes van alle sprekers in een blogbericht samen te vatten. Hieronder kan je alvast een samenvatting van Randi Zuckerberg terugvinden!

Cwf201011

Randi
(zus van Mark) Zuckerberg (Facebook Director of Market Development)
opende deze ochtend het FlandersDC Creativity Forum na een speech van
Minister Ingrid Lieten. Haar team is
verantwoordelijk voor alle gerelateerde media-partnerships, nieuws,
events en
alles wat te maken heeft met de non-profit sector. Vandaag nam Randi ons
mee in haar keynote over de rol van social networks en social media en wat  ze kunnen betekenen voor
(vooral Amerikaanse) overheden, creatieve ondernemers en de miljoenen
volgers.

Facebook statistieken

Facebook heeft vandaag
meer dan 500 miljoen actieve gebruikers waarvan 70% buiten de Amerika en 15% komt
nu uit het oosten, 50% van de gebruikers is dagelijks actief op Facebook
en daarvan “Liken en vind-ik-leuk” 20 miljoen dagelijks.

Creativiteit ligt bij de gebruikers

De echte creativiteit zit volgens
haar niet in Facebook zelf maar in de mensen die het Sociale platform
gebruiken. Al die creatieve toepassingen, bedacht in meer dan 70 landen, hebben
Facebook bevestigd dat zij veel meer zijn dan alleen een Social Netwerk.
Facebook is een podium waar creatieven zelf mee aan de slag kunnen. Haar
voorbeelden gaan zoals aangekondigd over veel politiek getinte actiepagina’s
van Iraq naar natuurlijk Barack Obama met als absoluut hoogtepunt “The Election
Day” waar Facebook zelf veel in heeft geïnvesteerd. Of het sociale netwerk
daarmee kleur bekend moet je zelf uitmaken.

Een spreekster uit de VS kan niet anders dan “thrilled” zijn over wat Facebook heeft
gebouwd voor deze verkiezingen. Met 70% non-VS gebruikers zet je daar weer wel
wat vraagtekens bij. Andere voorbeelden gaan o.a. over de aardbeving in Haiti.
Zo werd een speciale “Global Disaster Hub” ontworpen, mede in samenwerking met
Google, die hulp moet bieden bij het vinden van mensen. Een goed voorbeeld hoe
belangrijk en nuttig het is om sociale media ook op deze wijze te benutten.

Hierna volgen haar “persoonlijke” Top 10-tips die in een apart blogbericht zullen worden samengevat. De voorbeelden bevatten veelal politiek, keurig
geregisseerd en afgewisseld met voorbeelden van goede doelen. Randi sluit af
met haar persoonlijke project, Peace on Facebook. De poll is veelzeggend
en toont een veel hogere ambitie: Zullen we eindelijk wereldvrede krijgen over
50 jaar? Haar visie is dat creativiteit in combinatie met ’s wereld grootste
Sociale Netwerk ook kan bijdragen aan grotere wereldproblemen.

Facebook is nu qua omvang het derde land in de wereld en zal met de huidige
groei wellicht ooit het grootste land kunnen worden. Welke krachten dan
loskomen weet niemand maar ga er vanuit dat dit een serieus agendapunt tijdens
“creatieve  sessies” van de Amerikaanse overheid!