Google Instant: Brede zoektermen worden duurder bij Google, exacte goedkoper!

Vorig artikel Volgend artikel

Google Instant: Brede zoektermen worden duurder bij Google, exacte goedkoper!

Google Instant werd op 8 september 2010 gelanceerd als een ‘nieuwe zoekverrijking’. Marin Software heeft onderzoek uitgevoerd naar het effect van Instant op betaald zoeken. Wie wint er nu bij en in welke mate? 

 

Doelstellingen van het onderzoek

Google Instant maakt voorspellingen en toont advertenties in real-time. Met het onderzoek wilt men

  • bepalen of Google Instant het zoeken in het algemeen veranderd heeft door fundamentele aspecten aan te passen ven betaalde zoekcampagnes.
  • de impact van Google Instant op de lengte van zoekopdrachten (aantal woorden of tekens in een zoekopdracht).
  • de impact is op overeenkomsttypes van Google Adwords (broad, phrase, exact)

Conclusie

Terwijl het eigenlijk nog te vroeg is om definitieve conclusies te maken over de impact van Instant op lange termijn, geeft dit onderzoek toch een goed zicht op de post-instant wereld. Voor de typische adverteerder zal Google Instant een stijging in impressies en clicks betekenen. Sommige adverteerders kunnen een daling in hun CPC zien maar wanneer adverteerders hun dagbudgetten optrekken zullen CPC-waarden iets hoger liggen dan voor de lancering van Instant.

Bovendien zouden adverteerders meer aandacht moeten besteden aan het verfijnen van overeenkomsttypes in een post-Instant wereld. Het lijkt ook zo dat Google Instant het gebruikersgedrag heeft veranderd . Gebruikers zijn meer geëngageerd met zoekresultaten waardoor het aantal zoekopdrachten en clicks gestegen is.

Ook de zoekvoorkeuren van gebruikers zijn veranderd. Korte zoekopdrachten hadden een grotere stijging qua impressies en clicks in vergelijking met lange(re) zoekopdrachten. Google heeft dus het onmogelijke waargemaakt: een win-win-win-situatie waarbij de gebruikskwaliteit voor gebruikers gestegen is, het volume voor adverteerders gestegen is en ook het algemene zoekvolume van Google zelf gestegen is.

Maar let op: als je goed kijkt merken we op dat het breed adverteren op Google, wat trouwens voor de meeste clicks zorgt, de enige categorie is die in cost-per-click is gestegen. Instant blijkt dus een beetje meer win te zijn voor Google, tenzij je jou campagnes professioneel beheerd en continue de brede zoektermen evalueert en transfereert naar de andere varianten (exact en phrase). In dat geval wint de adverteerder, niet alleen in prijs, maar ook in bereik.

Voor meer informatie en grafieken over dit onderzoek verwijzen wij u graag door naar onze zoekmachine-marketing-blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies