Google laat advertenties op zoekwoord concurrent toe

Vorig artikel Volgend artikel

Google laat advertenties op zoekwoord concurrent toe

Het rommelt in de Adwords-wereld. Google maakt het vanaf 14 september mogelijk om te adverteren als er wordt gezocht op de merknaam van een concurrerend bedrijf of merk.

Veel bedrijven volgen deze nieuwe policy dan ook met argusogen. Welke invloed zal dit hebben op je advertenties en wie heeft er voor- en nadeel bij?

Het Europese hof  nam onlangs deze beslissing na een aantal rechtzaken tussen bedrijven en Google en oordeelde dat “adverteerders hun advertenties op basis van handelsmerken van derden mogen laten weergeven”.

Google hanteerde dit beleid al  sinds 2004 in de VS en Canada en mag dit  dus nu uitbreiden naar de hele EU. De enige landen waar dit voorlopig verboden is zijn Australië, Brazilië, China, Hong Kong, Macau, Nieuw Zeeland, Noord-Korea, Zuid-Korea en Taiwan

Wat mag en wat mag niet


Vooraleer je massaal je Adwords-campagnes en advertenties gaat aanpassen, zou ik zeggen: hold your horses.

Zo is het vanaf 14 september wel toegestaan om op merknamen van concurrerende bedrijven via zoekwoorden te adverteren maar is het gebruik van de merknaam  in je advertenties zelf nog steeds verboden.


Wil je dit toch, dan kan je alsnog toestemming vragen via een online formulier  aan het concurrerende bedrijf.


Voordelen en nadelen


Het grootste voordeel is uiteraard dat je met jouw product of website ook zal verschijnen als bezoekers naar je concurrent op zoek zijn. Het nadeel is dat concurrenten nu ook op jouw merknaam mogen adverteren.


Adwords-gebruikers zullen meteen opmerken dat vooral dat laatste gevolgen kan hebben.

Doordat er meer concurrentie mogelijk is op jouw merknaam, zal je click-through rate (CTR) mogelijk afnemen op jouw advertentie en bijgevolg ook de Cost Per Click (CPC) toenemen.

Gevolg is dat je meer zal betalen om je eigen advertentiepositie hoog te houden.

Of het allemaal zo'n vaart zal lopen, hangt uiteraard ook af van de sector en het soort bedrijf waarvoor je adverteert.


Volgens Google is vooral de gebruiker gebaat bij dit nieuwe beleid. Gebruikers van zoekmachines hebben volgens hen meer baat bij meerdere advertenties als ze zoeken op een merknaam.

Mijn persoonlijke ervaring met adverteren op concurrerende zoektermen doet echter nog een andere vraag rijzen: hoe zal de quality score reageren op deze concurrerende zoektermen?


Misbruik van merknaam

Bedrijven die vrezen dat hun merknaam plots massaal zal misbruikt worden, worden door Google gerustgesteld.

Als je van mening bent dat je merknaam in een advertentie verwarring schept over de herkomst van de geadverteerde goederen en diensten, kan je steeds klacht indienen bij Google via volgend klachtenformulier. Google bekijkt dan of de klacht terecht is en haalt de desbetreffende advertentie eventueel uit roulatie.


Conclusie


Wie voorheen op zijn lauweren kon rusten als zijn advertentie op positie 1 prijkte, zal moeten uitkijken vanaf 14 september.  Hoe je concurrenten met dit nieuwe beleid zullen omgaan, zal bepalen of je meer tijd en/of geld zal moeten investeren in je Adwords campagnes.

Omgekeerd kan je als adverteerder ook proberen een graantje mee te pikken van de zoektermen op je concurrent natuurlijk.

Of het etisch verantwoord is om op concurrenten te adverteren, dat is natuurlijk weer een andere discussie.

Meer info over dit nieuwe beleid kan je vinden via de officiële Nederlandse Adwords blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies