Algemeen21.05.2009

‘Google stapt niet in krantenbusiness’


'Google stapt niet in krantenbusiness'

Google
heeft plannen gekoesterd om een krant over te nemen of om geld uit de
Google.org Foundation ter beschikking van mediabedrijven te stellen die
zich wilden omvormen tot een vzw-statuut. ‘Dat het vandaag nog zover komt is onwaarschijnlijk‘, aldus CEO Eric Schmidt in een gesprek met de Britse krant Financial Times. ‘De vraag is of we de lijn tussen technologie en content moeten
oversteken, en we denken van niet. Wat we wel gaan doen is
mediabedrijven helpen hun websites te optimalizeren opdat ze meer geld
kunnen maken met advertenties.’

Schmidt bevestigde dat Google een belang van 20% in de New York
Times was aangeboden. Over het betalend maken van content toonde
Schmidt zich maar matig overtuigd. ‘Algemeen nieuws en politieke
berichtgeving laten betalen, lijkt me vandaag moeilijk gezien het
gratis overaanbod; specifieke nieuwsniches daarentegen maken op dat
vlak meer kans’.

Schmidt zei ook dat Google zeker niet meer geld zou gaan betalen aan uitgevers die op Google News verschijnen omdat ‘dat
geld dan  uit een andere broekzak zou moeten komen. Maar hun
online-producten optimaliseren -iets dat Google vandaag al doet voor
o.a. de Washington Post- is zekere wel een optie’.

Schmidt bevestigde in hetzelfde gesprek ook dat hij – in
tegenstelling tot andere zwaargewichten in Silicon Valley- geen plannen
koestert om gouverneur van Californië te worden.