Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Steeds
meer persoonlijkheden uit Silicon Valley leggen hun gewicht in de
politieke schaal. ‘Omdat politici graag bij de internetentrepreneurs
aankloppen voor centen, begint deze gemeenschap nu stilaan te begrijpen
dat ze ook zelf kandidaten kan ontwikkelen en laten meedingen naar
invloedrijke politieke ambten,’ zegt Dan Schnur, een Republikeins
strateeg, die meewerkte aan John McCain’s campagne in 2000.
Vooral het gouverneurschap van Californië lijkt gegeerd. Meg
Whitman, de voormalige CEO van internetveiling eBay, en Steve Poizner,
die zijn gps-merk SnapTrack aan Qualcomm verkocht, hebben beide reeds
aangegeven mee te zullen dingen naar het ambt van huidig gouverneur
Arnold Schwarzenegger. Zowel Poizner als Whitman hebben daartoe grote
bedragen uit hun persoonlijk fortuin ter beschikking van hun eigen
campagnes gesteld. De kans dat de politieke macht vanuit Hollywood naar
Silicon Valley in het noorden verschuift is dan ook niet langer
denkbeeldig.
‘Ondernemers beseffen steeds beter wat politieke beslissingen voor
hun eigen bedrijven betekenen. Steeds meer mensen lijken nu bereid zelf
mee aan de kar te gaan trekken’, zegt Jim Hawley van TechNet, een groep
lobbyisten voor de technologische sector.
Andere voorbeelden zijn Eric Schmidt, CEO van Google, die als
adviseur van president Barack Obama fungeert op vlak van wetenschap en
technologie. Ook Carly Fiorina, voormalig CEO van Hewlett Packard, deed
als adviseur dienst voor de recente presidentscampagne van John McCain.
[Gebaseerd op: Financial Times]