Algemeen27.04.2009

Google werkt aan oplossing voor krantenindustrie


Google werkt aan oplossing voor krantenindustrie

Eric Schmidt, de CEO van Google heeft geruchten de kop
ingedrukt als zou de internetmachine plannen koesteren om noodlijdende
Amerikaanse kranten over te nemen of zelf content te gaan produceren. Vele
mensen in de krantenindustrie verwijten Google aan de basis te liggen van het
ineenstorten van hun activiteit.

Toch werkt Google aan een oplossing. Binnen een zestal
maanden wil het bedrijf uit Mountain View een oplossing op de markt brengen die
premium content aan websurfers aanbiedt zonder dat deze hier uitrukkelijk om
zoeken. Op basis van verfijnde algoritmes en gesofisticeerde filtering – gebaseerd
op zoektermen, aankopen, keuzes- zal worden bepaald waar de lezer – zonder dat die
dat merkt – in geïnteresseerd is. Dat moet Google toelaten om premium
advertenties te plaatsen bij premium content. De New York Times en de
Washington Post zullen het programma als eersten kunnen uittesten. De kranten
zullen hier niet rechtstreeks aan verdienen, aldus Schmidt, maar het moet de
lees- en bezoekcijfers van de kranten wel de hoogte injagen, wat op zijn beurt
dan weer leidt dot het plaatsen van advertenties tegen hogere prijzen.