Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Fabrikanten
van mobiele telefoons trachten hun nieuwste producten gebruiksvriendelijker te
maken nadat studies hebben uitgewezen dat makkelijk hanteerbare functies het
gebruik ervan tot 30% doen toenemen. Sony Ericsson introduceert deze week de YouTube
uploader-functie die toelaat om met een gsm een filmpje op te nemen en het met
drie klikken op YouTube te posten, zonder dat YouTube’s url moet worden
ingegeven. Voor bezitters van de Sony Ericsson W595 is YouTube voortaan nog exact
3 klikken verwijderd. De Italiaanse telecomoperator 3 Italia zet het toestel
gratis in de markt wanneer het aan een abonnement voor 2 jaar wordt gekoppeld. Ook
een Facebook-telefoon wordt binnenkort op de markt gebracht en eerder dit jaar
zette 3 Italia al een Skype-gsm in de markt.
Producenten
neigen steeds meer naar makkelijk hanteerbare applicaties en toepassingen. Zo
maakt het sofwtarebedrijf Visto software voor email die automatische een aantal
toepassingen naar gsm’s stuurt. Vodafone en T-Mobile maken al gebruik van de
software. Op eenzelfde manier als een muziekje aangeeft dat er een nieuwe
e-mail is binnengekomen, wordt de eigenaar ook verwittigd van wijzigingen op Myspace
en Facebook.
‘Hoe vaker
mensen moeten klikken om een toepassing te doen functioneren, hoe meer
gebruikers je verliest,’ zegt Doug Brackbill, mede-stichter van Visto. ‘Sommige
toepassingen hebben we van zes kliks tot één enkele herleid, andere
toepassingen worden zonder klik gepusht.’ Visto maakt het ook mogelijk om op
één scherm tussen verschillende schermen te jongleren, iets wat totnogtoe in
vergelijking met computergebruikers een van de belangrijkste
beperkingen was voor gsm-fanaten.