Helft sociale mediacampagnes gedoemd te mislukken

Vorig artikel Volgend artikel

Helft sociale mediacampagnes gedoemd te mislukken

De helft van de sociale mediacampagnes mislukt, vooral omdat er geen win-win situatie wordt gecreëerd. Dat zegt Adam Sarner, analist van het marktonderzoeksbureau Gartner. Sarner merkt op dat veel marketeers ook helemaal geen omschreven plan hebben om in een virtuele wereld te stappen. Maar toch denkt hij niet dat bedrijven snel hun inspanningen in sociale mediacampagnes zullen opgeven, ook niet in economisch moeilijke tijden. Ze zien het immers als een manier om in contact te blijven met de consument.

"Volgens Adam Sarner maakt 75 procent van de duizend grootste bedrijven in zijn marketing gebruik van één of andere vorm van sociale media," aldus het magazine CNET News. "Bedrijven proberen wel contacten te leggen met allerhande communities, maar ze stellen daarbij geen plan op voor een gemeenschappelijk voordeel. Dat leidt er volgens Sarner toe dat hun campagnes gedoemd zijn om te mislukken. Het is dan ook bijzonder moeilijk om voor de bedrijven en hun publiek een gemeenschappelijk voordeel te vinden."

Campagnes die bij het publiek wel aanslaan, hebben volgens Sarner dikwijls weinig voordeel voor de bedrijven, terwijl de consument weinig appreciatie heeft voor marketing campagnes die de ondernemingen wel grote baten kunnen opleveren. "Een sociaal netwerk is meer gericht op de community dan op zakelijke doelstellingen," aldus Sarner. "Het is voor marketeers bijzonder moeilijk om een commerciële boodschap over te brengen in een omgeving die vooral bedoeld is om communicatie tussen vrienden te stimuleren in plaats van de verkoop van producten."

Adam Sarner stelt dat tegen 2012 de helft van alle aankopen, zowel online als offline, één of andere internet-component zullen hebben. "Dat kan variëren van het opzoeken van productbesprekingen, het lezen van informatie over nieuwe producten op een blog of het vergelijken van prijzen, zelfs al gebeurt de uiteindelijke aankoop in de winkel," stipt Adam Sarner aan. "Bedrijven moeten dan ook onderzoeken in welke mate het internet kan ingeschakeld worden. Mensen online aan het praten krijgen, is niet voldoende."

Veel bedrijven hebben in virtuele werelden zoals Second Life volgens Sarner gewoonweg een hoofdkwartier gebouwd en hoopten dat die bezoekers zouden lokken. "Ze hebben zich echter nooit afgevraagd wat ze in die virtuele wereld wilden bereiken," benadrukt hij. "In veel gevallen onderzoeken ze ook niet echt of hun doelgroep zich wel in die virtuele werelden beweegt. Dat is wel het geval voor een aantal innovatieve projecten, zoals elektrische wagens, maar niet voor een hele reeks andere producten."

Adam Sarner is er wel van overtuigd dat marketeers ook in een periode van economische moeilijkheden hun budgetten voor sociale media, hoewel het commercieel succes daarvan niet is bewezen, niet zullen terugschroeven. "Veel bedrijven zullen zich integendeel op het internet richten om in moeilijke tijden toch in contact te kunnen blijven met de consument," meent hij.

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies