Algemeen13.10.2008

Helft sociale mediacampagnes gedoemd te mislukken


Helft sociale mediacampagnes gedoemd te mislukken

De helft van de sociale mediacampagnes mislukt, vooral omdat er geen
win-win situatie wordt gecreëerd. Dat zegt Adam Sarner, analist van het
marktonderzoeksbureau Gartner. Sarner merkt op dat veel marketeers ook
helemaal geen omschreven plan hebben om in een virtuele wereld te
stappen. Maar toch denkt hij niet dat bedrijven snel hun inspanningen
in sociale mediacampagnes zullen opgeven, ook niet in economisch
moeilijke tijden. Ze zien het immers als een manier om in contact te
blijven met de consument.

“Volgens
Adam Sarner maakt 75 procent van de duizend grootste bedrijven in zijn
marketing gebruik van één of andere vorm van sociale media,” aldus het
magazine CNET News. “Bedrijven proberen wel contacten te leggen met
allerhande communities, maar ze stellen daarbij geen plan op voor een
gemeenschappelijk voordeel. Dat leidt er volgens Sarner toe dat hun
campagnes gedoemd zijn om te mislukken. Het is dan ook bijzonder
moeilijk om voor de bedrijven en hun publiek een gemeenschappelijk
voordeel te vinden.”

Campagnes die bij het publiek wel aanslaan,
hebben volgens Sarner dikwijls weinig voordeel voor de bedrijven,
terwijl de consument weinig appreciatie heeft voor marketing campagnes
die de ondernemingen wel grote baten kunnen opleveren. “Een sociaal
netwerk is meer gericht op de community dan op zakelijke
doelstellingen,” aldus Sarner. “Het is voor marketeers bijzonder
moeilijk om een commerciële boodschap over te brengen in een omgeving
die vooral bedoeld is om communicatie tussen vrienden te stimuleren in
plaats van de verkoop van producten.”

Adam Sarner stelt dat tegen
2012 de helft van alle aankopen, zowel online als offline, één of
andere internet-component zullen hebben. “Dat kan variëren van het
opzoeken van productbesprekingen, het lezen van informatie over nieuwe
producten op een blog of het vergelijken van prijzen, zelfs al gebeurt
de uiteindelijke aankoop in de winkel,” stipt Adam Sarner aan.
“Bedrijven moeten dan ook onderzoeken in welke mate het internet kan
ingeschakeld worden. Mensen online aan het praten krijgen, is niet
voldoende.”

Veel bedrijven hebben in virtuele werelden zoals
Second Life volgens Sarner gewoonweg een hoofdkwartier gebouwd en
hoopten dat die bezoekers zouden lokken. “Ze hebben zich echter nooit
afgevraagd wat ze in die virtuele wereld wilden bereiken,” benadrukt
hij. “In veel gevallen onderzoeken ze ook niet echt of hun doelgroep
zich wel in die virtuele werelden beweegt. Dat is wel het geval voor
een aantal innovatieve projecten, zoals elektrische wagens, maar niet
voor een hele reeks andere producten.”

Adam Sarner is er wel van
overtuigd dat marketeers ook in een periode van economische
moeilijkheden hun budgetten voor sociale media, hoewel het commercieel
succes daarvan niet is bewezen, niet zullen terugschroeven. “Veel
bedrijven zullen zich integendeel op het internet richten om in
moeilijke tijden toch in contact te kunnen blijven met de consument,”
meent hij.

[Managing 21]