Het einde van de send-a-friend

Vorig artikel Volgend artikel

Het einde van de send-a-friend

Door Eline Kwantes

Al een tijdje vraag ik me af hoe effectief send-a-friend modules nog zijn. De resultaten die ik zelf van campagnes zie voorbij komen, zijn niet echt om over naar huis te schrijven. En het kan niet anders dan dat meer mensen deze ontwikkeling onder hun ogen (bijv. online analysten) voorbij zien komen.

Er zijn een aantal ontwikkelingen die de send-a-friend langzamerhand overbodig maken. Voor een adverteerder of site vaak een handige manier een beetje reclame te maken d.m.v. een branded template. Waarom zouden bezoekers van sites het nog gebruiken?

Goed, wat zorgt er dan voor dat send-a-friends eigenlijk niet meer nodig zijn? Een aantal oorzaken op een rij:

Mensen zitten niet meer op extra mail te wachten
In het 'begin' was het leuk om online campagnes, artikelen, informatie, sites, games, etc. door te sturen. Maar dat was voordat iedereen bizar veel mail kreeg. Op hoeveel nieuwsbrieven kun je je inmiddels aanmelden? En waar staat tegenwoordig géén send-a-friend functie? Dan volgt ook ng eens de factor: als je de informatie van iemand ontvangt die het cool genoeg vindt, vind jij het dan ook de moeite waard om op door te klikken? Vaak komt er zoveel mail en informatie binnen dat je het óf vergeet, óf lekker DELETE!

Buzzer

Opkomst van social & sharing
Mensen zijn steeds actiever op social networks en sites. Inmiddels vinden mensen het niet raar meer, dat je dagelijks (of zelfs continu) op zo'n site zit. Via bijvoorbeeld Hyves en Facebook houden veel mensen bij wat ze tegenkomen, zien en leuk vinden. Dit wordt niet alleen gedeeld via berichten, maar ook bijvoorbeeld in de "wie, wat, waar". Daarnaast worden steeds meer widgets ontwikkeld, waarmee je ook kunt laten zien welke dingen je cool vindt. Bovendien is dat dan meteen duidelijk voor veel meer mensen dan die je mailt.
Nog een factor blogs, sites als digg en delicious, en wat dacht je van Twitter? Allemaal manieren om te delen wat je aan het doen bent en wat je bent tegengekomen op het web. Waarom zou je dan een 'branded' mailtje willen krijgen, waar je vaak niet eens een persoonlijke noot bij kunt typen?

Brainfish1

Games en social

Brainfish
Ok, deze inspiratie heb ik vandaag opgedaan bij Picnic. Bij games zie je steeds meer dat mensen samen spelen. Vaak wel met mensen die ze al kennen. Dit variëert van clans (bij games als World of Warcraft) tot mensen die via social networks 'spelletjes' spelen. Hierdoor is het eigenlijk niet meer nodig om spelletjes naar elkaar door te sturen, om te zeggen "kijk eens welk leuk spelletje ik tegen kwam!". Je speelt het gewoon tegen elkaar.
Clan

Mensen hebben vaak hun mail op de achtergrond draaien
Dit geldt overigens lang niet voor alle doelgroepen, niet echt voor kids bijvoorbeeld. Maar aan mezelf merk ik dat ik eigenlijk continu mijn outlook én Gmail heb draaien op de achtergrond. Veel mensen doen dit ook. Vaak is het een stuk makkelijker om een mailtje te sturen via je eigen mailprogramma, omdat hij namen van mensen herkent en aanvult. En omdat je even snel iets kan versturen en niet allerlei nutteloze info moet invullen. Veel handiger én sneller dus.

Sendafriendnick

Concluderend: het internet (en het gedrag van de mensen die erop actief zijn) verandert constant. Er zijn vast nog meer dingen die te bedenken zijn waarom een send-a-friend functie op sites eigenlijk overbodig is geworden, of in ieder geval op hele andere manieren ingezet gaat worden.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat send-a-friends nooit meer gebruikt worden, maar denk zeker dat het aan een afname onderhevig is. Daarom is het goed hierop te anticiperen en bijvoorbeeld alvast met mensen te bespreken dat dit eraan zit te komen...

Ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Deel vooral jouw visie of toevoegingen hierop, en post je reactie!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies