“How Cool Brands Stay Hot” : Gen Y marketing by Joeri Van den Bergh (InSites Consulting) & Mattias Behrer (MTV) – book review

Vorig artikel Volgend artikel

“How Cool Brands Stay Hot” : Gen Y marketing by Joeri Van den Bergh (InSites Consulting) & Mattias Behrer (MTV) – book review

Wat onderscheidt een “Love Brand” van zijn 13-in-een-dozijn would-be concurrenten, of om het in social media termen te zeggen : welke eigenschappen zorgen ervoor dat een merk “Likeable” is én blijft ? How do cool brands stay hot ?

Gen Y CRUSH How Cool Brands Stay Hot Joeri Van den Bergh Insites Consulting Mattias Behrer MTV book review ilovestyle 620

Heb je je ook al afgevraagd hoe het komt dat merken als Converse of Levi's altijd "in" lijken te blijven, en andere niet ? Wat onderscheidt een “Love Brand” van zijn 13-in-een-dozijn would-be concurrenten, of om het in social media termen te zeggen : welke eigenschappen zorgen ervoor dat een merk “Likeable” is én blijft ? How do cool brands stay hot ? De vraag stellen is veel simpeler dan ze beantwoorden; het antwoord is dan ook de heilige graal voor marketing-jongens en -meisjes wereldwijd !

Joeri Van den Bergh en Mattias Behrer namen toch de uitdaging aan, ze zijn dan ook als geen ander geplaatst om tot een plausibele verklaring te komen : Joeri Van den Bergh is mede-oprichter van marktonderzoeksbureau InSites Consulting en heeft een bijzondere interesse in alles wat met branding en jongeren-marketing te maken heeft. Mattias Behrer is dan weer Senior Vice President, General Manager of MTV North Europe & MTV International Property Marketing (en bij MTV weten ze natuurlijk wat coole brands zijn), en daarvoor had Mattias verschillende functies in globale marketing en brand management bij H&M, uiteraard ook geen klein merk.

Na 5 jaar onderzoek zijn ze er uiteindelijk in geslaagd te gaan bepalen wat nu precies die "X-factor" is die coole merken onderscheidt, of beter gezegd de Y-factoren : het zijn er meerdere, en in hun onderzoek spitsten ze zich vooral toe op de zogenaamde "Generation Y" of "Gen Y". Deze generatie (afhankelijk van de definitie geboren tussen eind jaren '70 en eind jaren '90, soms ook wel Millenials, Generation Why, Digital Natives, Dot.com generation etc. genoemd) is om vele redenen ontzettend belangrijk : zo gaan ze op een duidelijk andere manier om met media en dus ook marketing en advertising, en ze zijn voor elk merk ofwel nu al klant, ofwel de klant van de toekomst.

Gen Y CRUSH How Cool Brands Stay Hot Joeri Van den Bergh Insites Consulting Mattias Behrer MTV ilovestyle model 620

 

In het eerste deel van het boek How Cool Brands Stay Hot leggen de auteurs de kenmerken van Gen Y uit, en dit op zowel psychologisch, sociologisch en zelfs medisch gebied, en wat de implicaties hiervan zijn voor merken en adverteerders als ze op een succesvolle manier met Gen Y willen communiceren. Het is allicht geen verrassing dat social media en conversation management hierin een cruciale rol spelen, en daarmee wordt ook de link gelegd naar het boek van Joeri's InSites Consulting-collega Steven Van Belleghem, "the Conversation Manager".

In het tweede deel van het boek gaan Joeri en Mattias dieper in op de 5 factoren die volgens hun onderzoeken bepalend zijn om Cool Brands Hot te laten laten blijven : Cool, Real, Unique, Self-brand identification, Happiness, oftewel het CRUSH-model !

Het boek is opgebouwd in vele korte en overzichtelijke hoofdstukjes die worden afgewisseld met statistieken en cijfermateriaal en opvallende, dikwijls grappige case studies. Zo wordt o.a. het succes verklaard van de Nike+ app en Nike "take your city" acties, of wordt aangetoond dat de Diesel "Be Stupid" campagnes alles behalve dwaas zijn. Enige puntje van kritiek misschien op het boek : het is erg jammer dat de vele mooie visuals vanop de site en uit de presentatie niet in het boek werden opgenomen, maar gelukkig vind je die hieronder. Lees het boek en neem er de presentatie bij op je laptop of iPad, how Gen Y is that !

 

Conclusie : het boek How Cool Brands Stay Hot is een must-read voor iedereen die bezig is met branding, marketing, advertising, communicatie en Generation Y. Het boek biedt voor alle duidelijkheid géén magische formule om elke brand ineens hot te maken want die is er eenvoudigweg niet, elk merk moet uiteindelijk zelf bepalen hoe het het CRUSH-model kan invullen. Het boek biedt wél essentiële inzichten om dat op een succesvolle manier te gaan doen ... Spice up your communication & make GenY fall in love with your brand !

Meer info : www.howcoolbrandsstayhot.com - via twitter @Joeri_InSites en @Coolbrands of volg de hashtag #coolbrands  

WIN WIN WIN !
Hot Joeri heeft 3 door hem persoonlijk gesigneerde exemplaren van het boek voor 3 coole Belgian Cowboys-lezers. Hoe kan je winnen ? Heel simpel, gewoon volgende boodschap twitteren, een onschuldige cowboyhand kiest op maandag 7 maart om 12.00 's middags 3 winnaars, InSites Consulting stuurt dan de boeken op (enkel naar adressen in België !)
Twitter (of retweet) exact volgende boodschap inclusief de 3 hashtags :

http://1.agx.eu/BCwin  Do you know how cool brands stay hot ? Win the book & get the answer ! #coolbrands #GenY #bcwin

 

Het boek werd gelanceerd op een -wat had je gedacht- cool event met meer dan 500 hotte marketing-people op 22 februari in het Arsenaal in Brussel. Inleidingen waren van InSites Consulting-CEO Tim Duhamel en Gert Kerkstoel (voormalig Global Business Director bij Nike SB), waarna Joeri en Mattias met bovenstaande uiterst coole presentatie de aanwezigen helemaal hot maakten ! Hieronder enkele sfeerbeelden, de volledige reeks vind je hier.

Gen Y CRUSH How Cool Brands Stay Hot Joeri Van den Bergh Insites Consulting Mattias Behrer MTV AGX sphere1 620 Gen Y CRUSH How Cool Brands Stay Hot Joeri Van den Bergh Insites Consulting Mattias Behrer MTV AGX sphere2 620  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies