Algemeen05.11.2008

Internet doorslaggevend in zege Obama


‘Net zoals Kennedy in 1960 de televisie in
zijn voordeel gebruikte om zijn strijd met Nixon te winnen, heeft Barack Obama
deze verkiezingen gewonnen dankzij zijn kennis van de werking van het internet
en andere nieuwe media
.’ Dat zegt Mark McKinnon, die president George W. Bush
adviseerde tijdens de campagnes van 2000 en 2004 in The New York Times. ‘Hij wist het paradigma om te draaien: top
down werd nu werkelijk bottom up.’

Obama is er
in geslaagd die kiezers te bereiken die niet langer van kranten en televisie
afhankelijk willen zijn om zich te informeren. Zijn platform varieerde van
YouTube, dat in 2004 niet eens bestond, tot sms-berichten waarin kiezers er maandag aan
werden herinnerd dat ze dinsdag moesten stemmen. ‘Ook wij deden in 2004 een aantal zaken met internet, zegt Sara
Taylor, die meewerkte aan de herverkiezingscampagne van Bush in 2004. ‘Maar de grote verandering is de
penetratiegraad van breedband, die vandaag dichtbij de 100% ligt, tegen 40% in
2004. Verder ging in de laatste zes maanden geen dag voorbij zonder dat ik
ergens op internet een advertentie van Obama onder ogen kreeg.’

Nog
belangrijker en waarschijnlijk beslissend was de wijze waarop Obama via
het internet er in is geslaagd om een gigantisch netwerk van donateurs op te
bouwen. In totaal haalde hij meer dan 1,6 miljard dollar op, bijna 700 miljoen
dollar meer dan McCain, wat Obama toeliet om campagne te voeren in traditionele
Republikeinse staten zoals Indiana, North Carolina en Virginia. Obama’s succes op
dit vlak betekent meer dan waarschijnlijk het einde van het systeem van
publieke financiering. De Republikein die zich over 4 jaar in de strijd gooit
zal het internet in die mate moeten gebruiken dat hij gelijke tred kan houden
met de machine die de Democraten vandaag hebben weten op te bouwen.

Ook de nieuwscyclus
heeft de afgelopen 4 jaar een gedaanteverandering ondergaan. Blogs als
Huffingtonpost.com, Politico en andere concurreren op vlak van politiek nieuws
met de Associated Press en Reuters. Deze blogs hebben bijgedragen aan een
vernieuwde interesse in politiek en een historisch hoog kiezerspercentage.

Toch mag ook de figuur van Obama niet worden
onderschat
,’ zegt Joe Trippi, die de campagne van de democraat Howard Dean
leidde. ‘Je mag dan al een prima
strategie en een geoliede internetmachine hebben, je hebt de kandidaat nodig
die de mensen aanspreekt.’