Italië blijft heimat van Leading Luxury Brands

Vorig artikel Volgend artikel

Italië blijft heimat van Leading Luxury Brands

Italië heeft zes, Frankrijk vijf merken in de top 15 van Interbrand’s Leading Luxury Brands, die afgelopen week werd gepubliceerd. In die rangschikking is Louis Vuitton het nummer 1 luxemerk, voor Gucci en Chanel. Rolex en Hermès vervolledigen de topvijf.

Leading luxury brands onderscheiden zich van andere merken omdat het merk -en niet de sector waarin het actief is- de motor is van het businessmodel. Klanten kopen deze goederen vanwege het merk, niet vanwege het product op zich. Deze luxemerken vermijden businessmodellen die lucratief kunnen blijken op de korte termijn, maar die het merk op langere termijn schade kunnen toebrengen. (Dat gebeurde toen Dolce & Gabbana, Versace, en Armani een aantal minder dure submerken op de markt brachten en klanten van het eerste uur deze merken de rug toekeerden. Gevolg: de klanten en niet langer het merk zelf dicteren nu het businessmodel, dat verplicht wordt steeds verder het niveau te verlagen om meer klanten en meer omzet te maken.) Ten slotte: wanneer klanten worden geconfronteerd met een leading luxury brand dat ‘out of stock’ is, kiezen ze geen alternatief; ze wachten tot het opnieuw voorradig is.

Om een plaatsje in deze ranglijst te verdienen moeten de merken aan 3 voorwaarden voldoen:

1. het merk richt zich op consumenten en bevindt zich in een segment dat klaarblijkelijk prijsongevoelig is.

2. Het feit dat het merk duur heeft een neutraal tot zelfs een positief effect op haar imago.

3. Het merk heeft aangetoond dat prijs slechts een marginale rol speelt in de koopmotivatie van de klanten.

Het volledige klassement ziet er als volgt uit:

 

1

Louis Vuitton

France

2

Gucci

Italy

3

Chanel

France

4

Rolex

Switzerland

5

Hermès

France

6

Cartier

France

7

Tiffany & Co

United States

8

Prada

Italy

9

Ferrari

Italy

10

Bulgari

Italy

11

Burberry

United Kingdom

12

Dior

France

13

Patek Philippe

Switzerland

14

Zegna

Italy

15

Ferragamo

Italy

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies