Kennis van de massa overtreft expertise van beperkt aantal

Vorig artikel Volgend artikel

Kennis van de massa overtreft expertise van beperkt aantal

In het jaar 2000 lanceerden twee studenten de website Threadless. Het was een T-shirtwinkel die enkel online bestond en iets anders in zijn werk ging dan de concurrentie. Mensen mochten hun ontwerpen insturen en ze verbeteren aan de hand van de feedback die ze van andere bezoekers kregen. Diezelfde bezoekers konden dan hun stem uitbrengen en de makers van de beste ontwerpers kregen dan een aantal gratis t-shirts toegestuurd. Anderen konden de t-shirts kopen.

Vandaag, 8 jaar later zijn de 2 stichters van Threadless dollarmiljonair. ‘Hun succes leert ons hoe we de economie en de maatschappij organiseren kunnen', schrijft Jeff Howe, journalist voor het tijdschrift Wired,  in het boek ‘Crowdsourcing: How the Power of the Crowd is Driving the Future of Business'.

In een normale omgeving zal de massa bijna altijd beter presteren dan eender welk aantal werknemers. Bedrijven beginnen dit nu ook onder ogen te zien en er naar te handelen. Toch is het uitgangspunt van Howe niet bijster origineel. In 2004 schreef James Surowiecki in zijn boek ‘The Wisdom of Crowds' al dat ‘onder de juiste omstandigheden, het verzamelen van de verschillende opinies van vele mensen efficiënter was dan beroep te doen op de expertise van een beperkt aantal.'

Wat Howe wel aan het idee toevoegt is het onbeperkte potentieel van het internet. Met 1 miljard gebruikers die dagelijks 2 tot 6 miljard vrije uren op het net spenderen kunnen crowdsourcingprojecten makkelijk worden opgezet. De anonimiteit van het web zorgt daarenboven voor een perfecte meritocratie, die de positie van de deelnemers baseert op zijn of haar verdiensten.

[Bron: Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies