Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Naast Android en nieuwe zoekfuncties, had de Google CEO (Eric
Schmidt) het gisterenavond tijdens zijn keynote ook over Fiber to Home.
Hij trachtte de onrust over de expansiedrift te sussen. Schmidt
benadrukte (ook tijdens de vragenronde) dat de internetreus niet met
mobiele
operators wil gaan concurreren. Hij zet wel vol in op
search-advertenties en de mobiele markt is momenteel “booming”: “Google profits of the worldwide broadband acceptance, in mobile and
fixed networks”.
Glasvezel en draadloos
Google wil meebouwen aan het “internet van de toekomst” en startte
een project om een half miljoen Amerikanen van bliksemsnel
glasvezelinternet te voorzien aan een snelheid van 1 Gbps. Het bedrijf
beschikte enkele jaren over een aardig glasnetwerk tussen zijn
tientallen verschillende datacenters, maar stort zich nu op glasvezel
tot aan huis (Fiber to the Home).
Ook investeert de zoekmachine in wireless, zoals de Amerikaanse
WiMAX-aanbieder Clearwire. In tegenstelling tot concurrent Intel stapt
Google hier zelf in de markt. Zo biedt het al sinds 2006 gratis wifi in
de Amerikaanse stad Mountain View waar het hoofdkwartier is gevestigd.
Verder heeft het bedrijf eerder een bod uitgebracht op radiofrequenties
voor mobiel breedband, om de markt aan te jagen.
Geen access provider
Google wordt in eerste instantie geen access provider, maar zal zijn
netwerk tegen marktconforme prijzen openstellen voor internetproviders.
“We gaan niet investeren in een grootschalige infrastructuur. Dat is een
vrij harde markt en één waar we niet genoeg voor zijn geoptimaliseerd”.
Google zal zich vooral bezig houden met zoek advertenties en met
software voor het bedrijfsleven.
Om “Fiber to Home” te realiseren steekt de zoekgigant zelf de spade in
de grond. Het bedrijf nodigt overheden en burgers uit hun gemeente aan
te melden voor het project. Eind maart zal Google beslissen waar het
zijn supersnelle glasvezelnetwerk gaat uitrollen. Het wil in eerste
instantie tussen de 50.000 en 500.000 consumenten bereiken.
Open toegang
Google experimenteert momenteel met gigabit snelheden voor de
end-users. “We willen zien wat ontwikkelaars en gebruikers kunnen doen
met ultrahoge snelheden, zoals het maken van een bandbreedte slurpende
“killer apps” en andere diensten of gebruik die we ons nog niet eens
kunnen voorstellen.”
Snelheidsrace
Het bedrijf ontplooit de laatste tijd steeds meer initiatieven om,
zoals het zelf zegt “het web sneller te maken”. De browser Chrome speelt
daarin een belangrijke rol, maar ook bijvoorbeeld een eigen DNS dienst
die het afgelopen december lanceerde.
Inkomsten vooral via zoekadvertenties
Het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de advertenties. Daarvoor ziet
Google een verschuiving naar de mobiele markt. In sommige ontwikkelende
markten komt nu meer dan de helft van de zoekopdrachten vanaf mobiele
telefoons, vertelt Schmidt. Google ontwikkelt nieuwe diensten en
producten voortaan eerst voor mobiel, vanwege de grotere groeipotentie
op die markt.
Symbiose
“Wij hebben een geavanceerd netwerk nodig voor security en voor load
balancing.” Hij ontkent ook de idee dat de internetreus met
telecomdiensten als Google Voice belminuten van de mobiele operators wil
stelen.