Algemeen22.07.2008

MacRumors weet meer over Apple dan Steve Jobs zelf


MacRumors weet meer over Apple dan Steve Jobs zelf

Arnold Kim begon 8 jaar geleden het blog MacRumors. Daar verzamelde deze Amerikaan alle
weetjes, geruchten en feiten omtrent het Amerikaanse technologieconcern Apple. Deze
tijdconsumerende hobby hielp Kim om de –schaarse- vrije tijd waarover hij als
student geneeskunde beschikte door te komen. Maar nadat hij zijn studie beëindigde
besloot Kim niet om de geneeskunde in te gaan, maar wel om zich full-time aan
het bloggen te gaan wijden. MacRumors verwelkomt maandelijks 4,4 miljoen
bezoekers, goed voor 40 miljoen pageviews. En dat zijn nog altijd astronomische
cijfers in de Amerikaanse blogwereld.

Ondanks alles heb ik de afgelopen 8 jaar
mijn blog noodgedwongen vaak moeten verwaarlozen,’
zegt Kim in de New York Times.
‘Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik
de site nog een pak kan verbeteren.’

Gezien
Apple bekend staat om zijn geheimhouding, is er altijd veel speculatie omtrent
de producten die het bedrijf op de markt brengt. Kim baseerde zijn blog op
toekomstige productlanceringen, wetende dat ongeveer iedereen graag wil weten
hoe een product eruit gaat  zien. Hij
verzamelde alle geruchten en hints vanop messageboards en andere websites. ‘En de geruchten bleken de afgelopen jaren
vaak juist
,’ aldus Kim.

MacRumors
werd ook een klankbord voor gebruikers en voor interne roddels over het
bedrijf. ‘MacRumors weet meer over Apple
dan het management van Apple zelf
,’ schreef het blog 24/7 Wall St. afgelopen
lente. Die plaatste MacRumors op de tweede plaats van de meest invloedrijke
blogs, achter Gawker Media, maar voor The Huffington Post, PerezHilton.com en
Tech.Chrunch. Twee andere technologieblogs op deze lijst, Ars Technica en
PaidContent, werden eerder dit jaar verkocht voor meer dan 25 miljoen dollar elk. Kans
dat MacRumors vandaag meer waard is, is niet denkbeeldig, omdat deze laatste
meer bezoekers trekt dan de twee voormelde. Hoewel Kim geen bedragen vrijgeeft,
verdient hij -met wat totnogtoe een hobby was- toch meer dan 100.000 dollar per
jaar via een combinatie van Google Adsense, commissies op verkopen via de site
en bannerreclame. Hoewel hij 200.000 dollar investeerde in zijn studie, lag
zijn keuze uiteindelijk voor de hand. De waardering die zijn blog in de
techwereld geniet en  de kans om van
thuis uit te werken, in de nabijheid van zijn 14-maanden oude dochter Penelope,
deden hem niet lang twijfelen om zijn stethoscoop voorlopig in de ladenkast te parkeren.