Algemeen22.07.2008

Sportcommunities bieden kansen voor marketeers


Sportcommunities bieden kansen voor marketeers

Sportmarketeers maken nauwelijks gebruik van web 2.0,
terwijl de vele drukke sportcommunities het ideale Umfeld bieden voor merken.
Interactieve sportmarketeer Gijsbregt Brouwer is overtuigd van de verdieping
die internet kan aanbrengen in de sportbeleving en ontwikkelde de online
marketingcommunity Sport 2.0. Hij
geeft hier tevens presentaties over.

In de toekomst zal content gratis zijn en kunnen mooie
doelpunten bijvoorbeeld uitgewisseld worden op Sport 2.0. Brouwer weet echter
nog niet hoe het dan met de rechten en de opbrengsten geregeld zal zijn. Op dit
moment is Sport 2.0 voorzien van een Social Sport Matrix, waarbij actieve en
passieve doelgroepen (sporters en fans) uitgesplitst zijn naar functionaliteiten
als community, gaming en nieuws. Voor de sporter is er bijvoorbeeld het Nike+
platform van Nike en Apple waarop de loopprestaties kunnen worden bijgehouden.

Op een van Duitslands grootste sportcommunities MeinSport.de
kunnen sporters en fans met hun club in contact komen. Daarnaast is het netwerk
ook een marktplaats voor amateursport. Via `white label`-varianten van het
eigen platform maakt MeinSport branded communities en lokale netwerken ook
mogelijk. Om bezoekers vast te houden maakt het platform voor iedere sport een
tv-filmpje. Brouwer denkt dat sport zich bij uitstek leent voor interactie en
ziet grote kansen voor applicaties voor community`s.

[Bron: Emerce]