Algemeen29.07.2008

Media brengen meeste geld op voor IOC


Media brengen meeste geld op voor IOC

De
inkomsten uit mediarechten van het Internationaal Olympisch Comitée (IOC)
bedroegen in de periode 2001 tot 2004 2,232 miljard dollar. Dat maakte de
sportkoepel onlangs bekend. Mediarechten zijn daarmee de grootste inkomstenbron
van het IOC. De totale inkomsten in deze periode, waarin de Spelen van Salt
Lake City en Athene werden gehouden, bedroegen 4,189 miljard dollar.

Overige geldbronnen zijn sponsoring, lokale sponsoring, de verkoop van tickets en de
uitgifte van licenties. Deze leverden achtereenvolgens 663 miljoen, 796
miljoen, 411 miljoen en 87 miljoen dollar op. Volgens persbureau Reuters zullen
de inkomsten uit mediarechten in de periode 2005 tot 2008 oplopen tot 2,5
miljard euro.

Uit de
cijfers van het IOC blijkt verder dat lokale sponsors meer geld in het laatje
van de organisatie brengen dan TOP Partners. TOP Partners zijn de twaalf
officiële sponsoren van het IOC. Zij zijn de enigen die de Olympische ringen
mogen verwerken in reclame-uitingen. Onder deze partners zijn onder meer Atos
Origin, CocaCola, Omega, McDonald`s, Samsung en Panasonic. Tussen 2000 en 2004
brachten zij 663 miljoen dollar op, terwijl lokale sponsors van de
organiserende steden 793 miljoen dollar bijdroegen. Voor de periode 2005-2008
verwacht Reuters 1 miljard dollar van lokale partners en 866 miljoen van de TOP
Partners.

[Bron: SponsorTribune]