Algemeen29.07.2008

Internet verandert mensen in pannekoeken


Internet verandert mensen in pannekoeken

‘De
afgelopen paar jaar had ik vaak het onaangename gevoel dat iets of
iemand aan mijn hersenen zat te sleutelen’, schrijft Nicholas Carr in
The Independent. ‘Ik heb er altijd van gehouden om mezelf in boeken of
lange artikels te verdiepen; vandaag ben ik onrustig en verdwijnt mijn
concentratie na 2 of 3 bladzijden. Ik denk dat ik weet wat er aan de
hand is. Jarenlang al gebruik ik internet voor mijn werk en mijn vrije
tijd. Er zitten natuurlijke grote voordelen vast aan de onmiddellijke
toegang tot grote brokken informatie. Maar het creëert tevens een paar
slechte gewoontes: het constant afschuimen van headlines, het
doorzoeken van pagina’s en het klikken op links. Het brein is uiterst
kneedbaar en de media zijn niet zomaar een aantal kanalen; ze zetten
denkprocessen in gang.’

Uit een recente studie over online gewoonten blijkt dat mensen snel
schakelen tussen verschillende websites en zelden terugkeren naar
bronnen die ze eerder al hebben bezocht -nieuwe vormen van lezen
ontstaan nu lezers het web doorstruinen. Volgens psychologen zijn
lezers vandaag niet meer dan ontcijferaars, die er niet meer in slagen
de diepe en rijke mentale verbanden te leggen die samengaan met het
onverstoord en diepgaand lezen van teksten. ‘Het internet is een prachtig
medium, maar het verandert ons in pannekoeken: breed uitgesmeerd maar
flinterdun.’

‘Maar anderen zeggen dat het internet een nieuwe manier van lezen
heeft gecreëerd; een die scholen, noch de maatschappij zomaar kunnen
afschrijven’, schrijft Motoko Rich in de International Herald Tribune. Het web nodigt vele kinderen uit om tijd te spenderen aan lezen en
schrijven; tijd die ooit aan televisiekijken werd besteed. Weinigen die
het potentieel van het web begrijpen zullen de waarde van boeken
minimaliseren. Maar het is onredelijk om te verwachten dat alle
kinderen hele romans gaan lezen. Sommige experts pleiten er dan ook
voor om kinderen te testen op hun internetvaardigheid, net als wanneer
hun leesvaardigheid wordt getest. Een aantal landen start volgend jaar
trouwens met proeven rond digitale leesvaardigheid. ‘Jonge mensen
hebben geen moeite met het opnemen van informatie die niet lineair
wordt voorgesteld,’ aldus Rand Spiro van de Michigan State University.
‘En dat is maar goed ook. De wereld is namelijk niet lineair en is
evenmin ingedeeld in hoofdstukken.’ (foto)