Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Met het inhuren van Crispin Porter + Bogusky, op dit moment
Amerika`s meest happening reclamebureau, probeert softwarefabrikant Microsoft
het slechte imago op te poetsen van zijn laatste besturingssysteem, Windows
Vista.
Vista heeft ontegenzeggelijk een imagoprobleem. Na een sterk
vertraagde introductie bleek het systeem verschillende bugs te hebben waarvoor
continu nieuwe lapmiddelen gedownload moesten worden. Daarenboven valt de
verkoop tegen – zelfs na grote kortingen. Met een campagne die naar verluidt
300 miljoen dollar kost probeert Microsoft het tij te keren. Het is overigens
voor het eerst dat de reclames een niet defensief en cool karakter hebben. Een
additioneel probleem voor Microsoft is namelijk dat zijn (slechte) imago deels
door concurrent Apple gedefinieerd wordt. Het cv van Crispin is indrukwekkend:
niet alleen heeft het bureau een merk als Burger King met succes
gerevitaliseerd, het heeft succesvolle campagnes voor Mini en Volkswagen op
zijn conduitestaat.
Toch zal het een hele kluif worden om Microsoft aan een sexy
imago te helpen – het merendeel van de mensen in de creatieve industrie
gebruikt immers Apple`s Mac.