Algemeen19.01.2009

Millenials zijn technologiegedreven


Millenials zijn technologiegedreven

Generation Y d.w.z. de jongeren die na 1980 geboren zijn en
ook wel ‘millennials’ worden genoemd, is ‘technologiegedreven’. Dat blijkt uit
onderzoek van  adviesbureau PricewaterhouseCoopers
(PwC) bij 724 Europese jonge professionals. 80,5% van de Belgische respondenten
heeft een iPod-/mp3-speler, en 9,8% heeft een (eigen) pda (op Europees vlak is
dat zelfs 20,4%). 89,2% is lid van een online sociaal netwerk, type Facebook of
LinkedIn.

Andere opvallende vaststellingen:

In België zegt 42,2% resoluut niet bereid te zijn om de
werkgever meer toegang te geven tot persoonlijke informatie, zelfs al zou dit
de persoonlijke veiligheid en die van het bedrijf ten goede komen.

73,5% wil graag werken in het buitenland (80% op Europees
vlak). De Belgen willen dan liefst naar Noord-Amerika (29,5%). 83,1% gaat ervan
uit te zullen werken op meerdere locaties. 91,6% veronderstelt de landsgrenzen
beroepsmatig frequenter te zullen oversteken dan de eigen ouders dat deden.

43,3% van de Belgen denkt dat tegen 2020, wat dus niet zo
ver weg meer is, bedrijven meer invloed zullen hebben dan overheden (tegenover
37,5% van de Europese rekruten). 53% meent dat tegen dan China, Rusland en
India meer economische invloed zullen hebben dan de VS en Europa.