Algemeen05.09.2008

Mobiele kanaal is een echte pizzafoon


Mobiele kanaal is een echte pizzafoon

De
pizza-sector is één van de grote winnaars van de mobiele zoekmarketing.
Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau V-Enable naar
restaurant-zoekopdrachten op het mobiele internet. Daaruit blijkt dat
pizza-ketens zoals Pizza Hut, Domino’s, Papa John’s en Litte Caesar’s
allemaal in de top tien terug te vinden zijn. De resultaten van het
onderzoek tonen volgens V-Enable ook duidelijk aan dat de vertraging
van de Amerikaanse economie ook de restaurant-sector raken. Restaurants
uit het hogere marktsegment daalden in de rangschikking immers
tegenover vorig jaar.

In de rangschikking van V-Enable staat
Pizza Hut op de eerste plaats, gevolgd door Mcdonald’s, Domino’s Pizza,
Starbucks en Papa John’s Pizza. De toptien wordt volgemaakt door Little
Caeser’s Pizza, Taco Bell, Burger King, Wendy’s en Denny’s. “Het aantal
mobiele zoekopdrachten voor Pizza Hut steeg met 380 procent tegenover
vorig jaar,” aldus V-Enable. “Domino’s Pizza kende zelfs een stijging
met 980 procent.” Restaurants uit het lagere marktsegment hebben
volgens de onderzoekers allemaal een stijging gekend, terwijl zaken uit
de hogere segmenten – zoals Olive Garden, Applebee’s en Red Lobster,
hun notering zagen dalen.

Die trend zet zich volgens V-Enable ook
in andere sectoren door. De onderzoekers stellen dat dit een extra
bewijs is voor de vertragende economie, die mensen meer thuis doet
blijven en minder doet kopen. Zo staat de budgethotelketen Motel 6 in
de algemene rangschikking nu op een 37ste plaats. Nooit eerder voordien
was de groep in de top vijftig terug te vinden. “Dat laat
veronderstellen dat de reiziger steeds meer de voorkeur geeft aan
budgethotels dan aan luxueuzere overnachtingsmogelijkheden,” wordt er
aangevoerd. Zo daalde ook de department store Macy’s van een 17de naar
een 49ste plaats.

[Managing 21]