Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Websites
als Muxlim.com , Mecca.com en Islamicaweb.com proberen hun greintje mee
te pikken van de enorme populariteit van sociale netwerksites als
Facebook en Myspace door zich specifiek op de moslimwereld te richten
en zo een niche in te palmen in een immer groeiende markt.
Muxlim blijft klein; in januari registreerde het in Groot-Brittannië
22.000 unieke bezoekers, vergeleken met 22 miljoen voor Facebook, maar
bezoekers zeggen dat ze zich er makkelijker terugvinden omdat ‘we dezelfde ideologie’ delen. ‘We willen leren over de Islam en hoe moslims leven’.
Deze sites zijn gelijkaardig aan andere netwerksites en bieden
video’s, nieuws, foto’s en blogs aan. Verder worden moslim- en
Islamgerelateerde onderwerpen worden besproken via chat. Opmerkelijk
genoeg lijken ook conservatieve moslims minder problemen te hebben om
online contacten te maken met mensen van het andere geslacht.
Mohamed El-Fatatry, de stichter van Muxlim.com zag zijn trafiek de
afgelopen 18 maanden stijgen van 100.000 naar 15 miljoen unieke
bezoekers per maand. ‘Al is dat nog altijd maar 2% van de online moslimpopulatie‘.
El Fatatry maakt geld van advertenties en de verkoop van content. Hij
hoopt tegen het einde van 2010 maandelijks 10 miljoen bezoekers op de
site te hebben. Daarvoor wil hij zijn inspanningen eerst richten op
landen met moslimminderheden. Het bedrijf kreeg een kapitaalsinjectie
van 2 miljoen dollar van een Zweeds durfkapitaalbedrijf.
Hoewel de site geen specifiek publicatiebeleid voert, mijdt Muxlim
het gebruik van obscene taal, racistische uitlatingen en pornografie.
Moslims maken eenvijfde van de wereldbevolking uit.